Rocksmith 2014‏

Rocksmith 2014‏

rocksmith-2014-01Drömmer du om att kunna spela gitarr som Eddie Van Halen? Rocksmith 2014 är spelet för dig. Du kommer visserligen inte bli en gitarrgud med hjälp av det men du kommer kunna komma tillräckligt långt och skapa dig grundläggande kunskaper som gör att du kan ta dig vidare till nästa nivå via lärare eller dylikt.

Principen är mycket enkel, ett grafiskt gränssnitt visar var på halsen på gitarr du skall hålla och vilken/vilka strängar du skall slå an. Precis som i gamla Guitar Hero kommer ”noterna” rullandes emot dig och du skall slå strängarna på rätt ställe. Inga problem. I början så rullar det hela på sakteliga med enkla placeringar av fingrar och inte särskilt mycket att hålla reda. Allteftersom du blir bättre kommer det fler och fler noter och går snabbare och snabbare tills du är uppe i den takten som låten spelas i. Låter enkelt eller hur? Men vägen dit är lång och kantad av misslyckanden.

Låt mig börja med de absolut bästa med Rocksmith. Låtarna. Här finns ett gott utval av femtio låtar där alla kan hitta något som de finner intressant. Jag har alltid velat spela gitarr men den kommunala musikskolan tragglande med att läsa noter och lära mig ackord gav jag upp efter två terminer. Här får jag R U Mine? med Arctic Monkeys, Everlong med Foo Fighters, Rock And Roll All Nite med Kiss bara för att nämna några låtar och det är riktigt kul att kunna plocka iväg på låtar jag känner igen. Det går att välja vilken låt som helst i spelet även om du kan sortera på svårighetsgrad för att doppa fötterna i något enklare än Cemetery Gates med Pantera. En sak jag gillar är Riff Repetear, där du kan välja en del av låten och nöta om och om igen. Där kan du gradvis bli bättre och bättre och öka svårighetsgraden till 100 % där du spelar alla noter. Det är ett smidigt sätt att verkligen lära sig en låt man gillar och vill bli duktig på.rocksmith-2014-03

Det finns gott om olika tekniker som du som gitarrist bör kunna och Rocksmith gör ett adekvat jobb att lära dig dem. Varje gång du introduceras till någon av dessa kan du göra en kort tutorial där du lär dig tekniken och får öva på den. Du kan sedan när som helst gå tillbaka för att öva mer. Min kritik är att det kan vara svårt att uppfatta vad man gör för fel med strängarna och ibland så får jag en miss i en låt trots att jag gör som jag blivit instruerad. Här märks en begräsning jämfört med att ha en lärare, Rocksmith gör ett bra jobb att känna av saker men den kan aldrig förklara vad du gjorde fel. Med 85 olika övningar lär du dig det mest som du kan tänka dig behöva som nybörjare på gitarr.rocksmith-2014-04

Du har även ett antal minispel tillgängliga för att du skall kunna öva dig mer. Det lär dig alltifrån att slå an rätt sträng eller var på strängen du skall slå till att göra skalor eller hur hårt du skall slå på strängen. De gör att det där nödvändiga nötandet som är så nödvändigt plötsligt blir lite mer underhållande. För en sak måste du ha dig klart för dig, Rocksmith gör dig inte till en gitarrist. Men att nöta Rocksmith varje dag, en timme om dagen gör att du kommer att kunna spela gitarr inom två månader tillräckligt bra för att imponera på dina vänner. Men som med allting är det övning och nötning som gäller för att bli bra. Det finns också ett läge där du kan jamma fritt med din gitarr och lägga till andra instrument som anpassar sig efter hur du spelar. Det är ganska roligt men inget man hoppar in på förrän man verkligen nöt ordentligt.

Jag gillar Rocksmith 2014 väldigt mycket, det är ett roligt och enkelt sätt att plocka upp en riktig gitarr och känna sig som en rocker för en kort stund.

Rocksmith 2014‏, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-01-20T06:53:50+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 20 januari, 2015