Rovdjuret

Om man vill definiera begreppet röjig 80-tals actionfilm, så är Rovdjuret det bästa exemplet tillsammans med Die Hard. Här kör man under devisen fullt ös – medvetslös, se bara den klassiska scenen där Arnold Schwarzenegger och gänget tokskjuter in i en skog med diverse automatvapen.

Säga vad man vill om 80-talet, men actionfilmer kunde man göra. Filmer som Snuten i Hollywood, Dödligt vapen 1 & 2, Die Hard och Terminator står än idag mot dagens cgi-filmer. Kungen, kejsaren, eller vad man vill säga var i mina ögon Big Arnie. Han gjorde enligt mig många bra filmer på 80-talet där Rovdjuret stod ut mest tillsammans med Terminator. Även nu många år senare är det Rovdjuret som fortfarande hållet mest måttet. Med filmer som just Rovdjuret och Die Hard var regissören John McTiernan den största konkurrenten mot James Cameron om att göra de bästa actionfilmerna.

Det hela börjar med att en grupp stenhårda män (det märks direkt) landar i en liten by i någon del av Sydamerika. Rätt snabbt får vi reda på att dessa män är kommandosoldater (fallskärmsjägare, skulle jag gissa) som leds av Dutch (Arnold Schwarzenegger). Han är den hårdaste av de hårda, så hård att han till och med tänder en cigarr inne i en helikopter. Trots att det egentligen är förbjudet i verkligheten på grund av explosionsrisken. Teamet får av Dillon (Carl Weathers) ett räddningsuppdrag som går ut på att hitta en grupp agenter som har störtat och blivit tillfångatagna av ryska agenter. Första scenen mellan Dutch och Dillon är en klassiker då deras inoljade armmuskler möts i en stående armbrytning. Men längre in i djungel och i uppdraget börjar Dutch misstänkta att allt inte står rätt till med skälet till uppdraget. Värre blir det när liken efter andra kommandosoldater dyker upp vanställda. Här blir jägarna de jagade istället.

Om man jämför denna film med filmer som Halloween med Jamie Lee Curtis och Alien/Aliens med Sigourney Weaver så är det rätt intressant i filmen att det egentligen bara är testouppbyggda män som blir jagade och flådda. Det gör att spänningen är konstant, för om dessa män är i princip chanslösa med alla sina vapen och tuffhet, måste rovdjuret vara något utöver det vanliga. Med tanke på alla efterföljare och remakes som har gjorts (mycket sämre) så stämmer det. Lite oroväckande att Hollywood fortfarande inte kan matcha Alien-filmerna och Rovdjuret utan trampar i samma område, med filmer som Prometheus som är eller inte är en prequel. Nu blev det en liten utsväng kritik mot Ridley Scott, så åter till filmen. Eftersom detta är en Blu-ray, som dessutom kallas ”Ultimate Hunter Edition”, är allt uppfiffat till max. Nästan lite för mycket då Schwarzenegger och Weathers ser ut som vaxdockor i deras första ansiktsbilder, men det är en så liten grej att det inte alls ska avskräcka någon som vill se filmen.

Rating: 3.3/5 (10 votes cast)
Rovdjuret, reviewed by Mathias Linder on 2013-01-27T12:00:39+00:00 rating 4.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 27 januari, 2013