Ruby Sparks

Att fantisera kring en drömpartner har säkert alla gjort. Förmodligen har du även önskat att denne skulle bli verklig. Ruby Sparks är just en sådan skapelse.
ruby02 Regissörsparet Jonathan Dayton och Valerie Faris, senast vid rodret av Little Miss Sunshine, har äntligen kommit tillbaks i Ruby Sparks. Zoe Kazan, barnbarn till regissören Elia Kazan (A Streetcar Named Desire och On the Waterfront), har skrivit manuset, medproducerat och spelar titelrollen som Ruby i denna dramakomedi.

Paul Dano, pojkvän till Zoe Kazan i verkliga livet, spelar Calvin Weir-Fields, litterärt underbarn som skrev en bästsäljare vid nitton års ålder, men nu är fast tio år senare i skrivkrampens fasta grepp. Han lever fortfarande gott på intäkterna från boken, men han befinner sig i en kreativ istid. Neurotisk stirrar han mot det blanka papper som sitter i skrivmaskinen men ingenting kommer ur honom. Han har ingen flickvän eftersom han är rädd för att de bara vill ligga med honom för att de läst hans bok i skolan. Hans hund Scotty är hans ständiga sällskap och han umgås i princip bara med sin bror. Scotty skaffade han sig på uppmaning av sin psykolog (Elliot Gould) för att han skulle komma ut och träffa människor. Scotty är dock rädd för människor och dessutom så kissar han som en tjej, vilket Calvin tycker är pinsamt.ruby07Psykologen uppmanar Calvin att skriva om en dröm som de pratar om under sessionen. I drömmen har Calvin skapat Ruby Sparks, hans drömkvinna. Tveksamt börjar han skriva men snabbt börja sidorna hamna på hög och Calvin blir mer och mer uppspelt över sin skapelse. Hon är en dröm men helt plötsligt står hon där i hans kök och lagar ägg. Hur hon blivit verklig besvaras aldrig, men att hon är där bekräftas av hans bror Harry (Chris Messina). Det som är än mer underligt är att allt Calvin skriver blir verkligt beträffande Ruby.ruby06

Självklart blir Ruby och Calvin förälskade och allt verkar frid och fröjd. Sedan blir det vardag, precis som i alla andra förhållanden. Calvin är inte nöjd med situationen och frestelsen att skriva om Ruby blir för stor. Konsekvenserna blir katastrofala och de glider isär mer och mer. Leker man med elden finns risken att man blir bränd.

Ruby Sparks är ett mysig och genomtänkt litet drama med komiska situationer. Huvudrollsparet gör bra ifrån sig och birollerna med bland annat Anette Benning och Antonio Banderas som Calvins hippieföräldrar ger en bra bredd till porträttgalleriet. Berättelsen är inte originell och till exempel Weird Science är en film på samma tema. Ruby Sparks dyker emellertid ner något mer på djupet och ifrågasätter stereotyperna som finns kring just drömbilder och hur vi skapar mentala ideala bilder av dem vi älskar som de aldrig kan nå upp till själv.ruby13

Oroa dig inte, filmen dyker inte så djupt att det blir pretentiöst eller påfrestande för åskådaren. Vilket också gör att Ruby Sparks är rolig, insiktsfull och ärlig samtidigt som den lite för tillrättalagd för att lämna ett beständigt avtryck. I grund och botten är det en klassisk romantisk komedi fast med några varningens pekpinnar.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Ruby Sparks, reviewed by Mats Lundberg on 2013-03-28T12:00:06+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 mars, 2013