Safety Not Guaranteed

Då och då kommer det en film som överraskar dig på ett oväntat sätt. Safety Not Guaranteed är en sådan film.

safety_not_guaranteed_utvald

”Sökes: Någon att resa tillbaks i tiden med mig. Det här är inte ett skämt. Du kommer få betalt när vi kommer tillbaks. Ta med egna vapen. Din säkerhet garanteras inte. Jag har bara gjort det här en gång innan.”

Det är annonsen som får reportern Jeff (Jake Johnson) intresserad att skriva en artikel. Tillsammans med de två lärlingarna på tidningen, Darius (Aubrey Plaza) och Arnau (Karan Soni), åker de iväg till småstaden Ocean View för att leta reda på knäppgöken som satt in annonsen i tidningen. Väl på plats kommer det fram att Jeffs egentliga motiv till att åka var att hitta en ungdomskärlek och få lite extra semester på ett enkelt uppdrag. Trion hittar Kenneth (Mark Duplass) som verkar vara precis så instabil och paranoid som förväntat av någon som påstår sig ha en tidsmaskin. Darius, som har bagage från barndomen, kan ändå inte låta bli att dras till honom av ren nyfikenhet. Trots att Kenneth är lite skruvad ser hon honom som en förlorad själ och ensam man. På sätt och vis en spegelbild av sig själv. Hon är den enda som Kenneth litar på och snart påbörjar hon sin träning för uppdraget. Vad det är håller Kenneth hemligt tills vidare. Vem är denne Kenneth och vad ska han med alla lasers till? När de tre upptäcker att Kenneth faktiskt är skuggad börjar de undra vad de egentligen är på spåren.

safety2

Förstagångsregissören Colin Trevorrow har tagit manuset till en skruvad dramakomedi och vridit om den till en varm och magisk berättelse om att finna sig själv. Även om deras uppdrag vid första anblick verkar tydliga; Kenneth vill resa i tiden, de tre från tidningsredaktionen är där för att skriva en artikel om snubben bakom den sköna tidsrese-annonsen – istället hamnar de alla i en situation att de måste möta sina inre demoner. Det klassiska talesättet att det inte är målet utan resan som är det viktiga, passar bra för att beskriva berättelsen och karaktärsutvecklingen.

safety1

Även om inte Safety Not Guaranteed inte riktigt når upp till full pott har regissören Trevorrow lyckats bra att förena karaktärerna i filmen.  Det är möjligtvis Arnau som karaktär är lite tunn, men det kompenseras med råge i Darius och Kenneths karkatärer. Dialogerna dem emellan är stundtals genialiska och Aubrey Plaza gör en nyanserad och sårbar Darius som passar perfekt som balans till Mark Duplass paranoida Kenneth. Även birollernas berättelser är bra och kompletterar helheten.

Det här är en feelgoodkomedi som ingen borde missa. Safety Not Guaranteed traskar igenom känd terräng på ett annorlunda vis och när vi kommer till slutet kommer du vara nöjd med ett brett leende över läpparna. En varm känsla kommer sprida sig igenom kroppen och du ska inte vara förvånad om en tår letar sig fram i ögonvrån. Det här är en pärla mina vänner. Köp den!

Rating: 4.2/5 (6 votes cast)
Safety Not Guaranteed, reviewed by Mats Lundberg on 2013-05-28T12:00:43+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 maj, 2013