Saigon: Off Limits

Saigon: Off Limits

På åttiotalet svämmade filmmarknaden från Hollywood över när det gällde filmer om Vietnam och Vietnamkriget. Ofta var det en form av (fantasi)story om amerikanska soldater som flera år efter krigsslutet skulle tillbaka till Vietnam för att hämta/rädda de soldater som fanns kvar i diverse fångläger. Det kom också en hel del filmer som utspelade sig under själva kriget, dessa var ofta lite mer seriösa och ville ta upp situation i Vietnam. Sen var det väl någon person i Hollywood som fick en snilleblixt och ville lägga en mordgåta/utredning i Vietnammiljö. Ur denna idé kom filmen Off Limits eller som den heter i resten av världen: Saigon.

Off-Limits-1

Då jag växte upp under detta årtionde blev det att man såg många av dessa filmer och de flesta sitter faktiskt kvar i minnet än idag. De filmer som jag tror att folk generellt minns mest är nog Rambo: First Blood Part II och Platoon. I många av dessa filmer lyftes ofta den amerikanska patriotismen fram, då Vietnamkriget var ett antiklimax. Kriget var ju det första som amerikanerna inte vann. Denna ”fadäs” försökte Hollywood sedan att fixa med actioninriktade Rambo-filmer och tre stycken Missing in Action med Chuck Norris. Dessa var typiska one-man-army som for tillbaka till ´nam för att rädda soldater samt vinna kriget en gång för alla. Sen runt 1986 kom de mer seriösa Vietnamfilmerna som Full Metal Jacket av Stanley Kubrick (hans bästa film) och Platoon av Oliver Stone som hade egen erfarenhet av kriget. Dessa två filmer tog upp krigets avhumanisering och om de interna motsättningarna mellan soldaterna ute i fält. Saigon hamnar någonstans mittemellan dessa två varianter.

Off-Limits-2

Saigon hade dock en annan infallsvinkel, vi får istället följa två civilklädda militärpoliser, spelade av Willem Dafoe och Gregory Hines, som måste utreda mord på prostituerade kvinnor utförda av en serie/sexmördare. Detta är definitivt inte en springa-i-djungelfilm som man mest förknippar genren med. Det förekommer några sådana scener, men mest utspelar sig filmen i staden Saigon, den är till och med inspelad i dess red light district. Filmen har en halvseriös ton då man försöker vissa vilket helvete detta krig var även för militärpoliser som var tvungna att utreda brott som deras egna soldater hade begått. Detta jobb är inte så uppskattat av vare sig soldaterna eller den lokala polisen. Vilket gör att Dafoe och Hines karaktärer inte är de snällaste personerna. Just själva skildringen av hur dessa två karaktärer kämpar i motvind under mordutredningen då de misstänkta är högt uppsatta militärer är filmens höjdpunkt och det är mycket tack vare bra skådespeleri av Dafoe, Hines och även Fred Ward som spelar deras chef.  Men filmen har också vissa brister, där den största är en rätt malplacerad kärlekshistoria mellan Dafoes rollkaraktär och en nunna spelad av den bortglömda Amanda Pays. Även om kärlekshistorien sköts bra av skådisarna blir den ändå bara en utfyllnad, där kunde man istället ha fokuserat mera på mördarens skäl till att han utför dessa mord, för där finns en mindre brist. Motivet som presenteras blir inte trovärdigt nog för att springa runt och mörda vietnamesiska prostituerade enligt mig. Saigon är bra och stundtals rätt spännande thriller, men med ett lite annorlunda upplägg.

saigon2

Jag såg denna film första gången runt 1988-89 och tyckte att den var rätt spännande. Men jag var ju bara 11-12 år vid denna tidpunkt och tyckte allt med Vietnamkriget var häftigt efter att ha sett Rambo: First Blood Part II. Cirka 10 år senare såg jag om filmen på TV och uppskattade den då också om jag minns rätt. En annan anledning till att se filmen utöver själva Vietnamaspekten är för Willem Dafoes skull som jag tycker är rätt fascinerande och även är lite underskattad som skådis. Han är väl mest känd i dag för sina samarbeten med Lars von Trier samt som skurk i många filmer, speciellt då de tidiga Spiderman-filmerna av Sam Raimi. Men under 80-talet gjorde han en hel del huvudroller och minst tre Vietnamfilmer som Platoon, Born on the Fourth of July och ovanstående titel.

Jag själv gillar denna film mycket på grund av en fascination av  tidsepoken mellan 1964-1975 när det gäller musik, film, bilar och till en viss del även modet. För mig blir denna film en slags tripp tillbaka till hur det kunde ha sett ut under Vietnamkriget. Därför blir det en ren trea i betyg. Vill man se alla varianter av filmer med Vietnamtema eller allt med Willem Dafoe är denna film rekommendabel trots vissa brister. Ytterligare en brist är att bilden stundtals inte är i bästa skick trots att det är Blu-ray utgåvan.

Saigon: Off Limits, reviewed by Mathias Linder on 2013-05-16T12:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 16 maj, 2013