Sänkningen av Laconia
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sänkningen av Laconia

Filmer som utspelar sig under andra världskriget har varit ett stående tema för filmmakarna sedan krigets slut. Allt från lite skämtsamma Kellys hjältar till den utmärkta serien Band of Brothers. Tyskar är ofta onda vilket förmodligen mer är ett utslag av segrarens tolkningsföreträde än den fulla sanningen. Även om de grymheter som företogs av nazisterna aldrig får glömmas bort är nog tysken i allmänhet inte elakare eller grymmare. Sänkningen av Laconia visar på en händelse som fick betydelse för kriget. Kanske ingen avgörande betydelse, men tillräckligt för att händelsen ska kommas ihåg.

Den före detta lyxkryssaren Laconia är på väg hem till England med soldater, civilister och en stor mängd krigsfångar. Fartyget är visserligen bestyckat med ett antal kanoner, men dessa är undermåliga och för få. Laconia är ett lätt byte för den tyska ubåten U-156. Torpederna gräver sig genom det mörka vattnet och ubåtskaptenen Werner Hartenstein (Ken Duken) med besättning räknar sekunderna mellan avfyrning av torpederna till beräknad träff och jublet rungar i de trånga utrymmen på ubåten när framgången är ett faktum. Lika glada som ubåtsbesättningen är, är besättningen på Laconia förvånad och bestört. Laconias kapten Sharp (Brian Cox) beordrar att skeppet skall överges trots att det saknas utrymme i livbåtarna för alla ombord. Detta lämnar en hel del folk i vattnet eller flytande bland vrakdelar. Hartensteins hjärna säger att han ska lämna dem i vattnet åt sitt öde, men hans hjärta tvingar honom att rädda de nödställda.

Jag är ingen stor kännare av andra världskriget. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Laconia eller sänkningen av skeppet som alltså är en verklig händelse. Filmen som egentligen är en miniserie från BBC skulle kunna beskrivas som en mix av Das Boot och Titanic. Och det är en välgjord blandning vi får. Visserligen tappar filmen lite tempo genom längden som är kanske en kvart för lång, men det positiva överväger ändå. Tyskar som ibland i krigsfilmer framställs som übergrymma mördarmaskiner gestaltas här som ytterst humana och rättrådiga utan att därmed uppfattas som nazi-propaganda.

Tyskarna pratar tyska, engelsmännen engelska, polackerna polska och italienarna italienska. Det är bara en detalj, men det höjer trovärdigheten i produktionen avsevärt. Miljöer, vilket mest är interiörer och bilder från däck på fartyget eller ubåten, känns välgjorda och autentiska.

Picture taken by Oblt. z. S. Leopold Schuhmacher

BBC har lyckats göra en välgjord miniserie av sänkningen av Laconia som borde kunna locka den som gillar genren. Väl värt att lägga några timmar på hur som helst.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)