Savage Streets

I kölvattnet av filmer som I Spit on Your Grave, Ms. 45 eller Thriller – en grym film med hämndlystna kvinnor i huvudrollen, gavs även den från Exorcisten mest kända Linda Blair chansen att idka lite övervåld iförd något åtsmitande.

vlcsnap2011062320h59m28s229Brenda är den tuffa tjejen i skolan och den självklara mittpunkten i sitt gäng ”Satins”. Efter en vild natt på stan kommer de på kant med några råbarkade killar som tillsammans kallar sig för ”Scars”. Innan natten är över har ”Satins” stulit såväl som vandaliserat ”Scars” bil. Några dagar senare hämnas dessa genom att brutalt våldta Brendas dövstumma och oskyldiga lillasyster Heather. När Brenda så småningom får veta vilka förövarna är, iklär hon sig en svart jump suit, beväpnar sig med ett armborst och beger sig ut på hämnarstråt.

Savage Streets känns lite som en blandning mellan Grease (utan sångnummer), 80-talsfilm i high school-miljö samt smutsig och mörk hämndfilm. Ibland är det nästan lite irriterande töntigt, men så bryts det av mot något betydligt mera ondskefullt och man vet inte riktigt längre på vilken fot man ska stå. Den ambivalensen och de tvära kasten är definitivt en av filmens styrkor, även om vissa delar alltjämnt känns påfrestande. Som hämndfilm betraktad, låter den även oväntat mycket tid gå åt till att etablera det faktum att den utspelar sig kring en high school. Visserligen är en av anledningarna att man ska kunna trycka in en massa omotiverat naket i skolans omklädningsrum, men ett par scener som utspelar sig i klassrum är faktiskt riktigt bra och ger filmen en behaglig mänsklighet.

600full-savage-streets-screenshot.jpgDen något långsamma uppbyggnaden i en lågbudgetexploitationrulle som denna, skulle kunna vara förödande och enbart skapa tristess, men det leder faktiskt snarare till att man engagerar sig rejält i karaktärerna. Linda Blair har i ärlighetens namn aldrig varit någon överdrivet vass aktris, men fungerar helt ok i rollen som tuffing. B-filmsdrottningen Linnea Quigley (Return of the Living Dead, Night of the Demons, Pumpkinhead II: Blood Wings) gör även hon ett oväntat bra jobb som den oskuldsfulla Heather. De riktiga stjärnorna är dock Robert Dryer, Johnny Venocur, Sal Landi och Scott Mayer som tillsammans utgör ”Scars”. Svettiga, våldsamma, psykotiska och utspökade, men samtidigt på precis rätt sida linjen till att bli parodiska och är oftast riktigt obehagliga. Man vill verkligen att Brenda ska låta dem gå ett så smärtsamt öde till mötes som möjligt.

Det är allt annat än finkultur, men samtidigt oerhört underhållande och engagerande exploitation med en del seriösare undertoner. Jag hade inte en tråkig sekund och blev faktiskt riktigt berörd av vissa delar. Som hämndfilm betraktad når den inte upp till samma himmelska nivåer som det odiskutabla mästerverket Ms. 45, men är fortfarande en bra film.

savagestreets2bigTekniskt sett är det en förhållandevis bra överföring, speciellt med tanke på att det knappast handlar om en storproduktion. Fina detaljer, naturliga färger och en någorlunda uppstädad bild som är riktigt trivsam att titta på. Lite repor och smuts visserligen, men inget som stör upplevelsen. Även det tvåkanaliga ljudspåret har fått en godkänd genomgång, där man städat undan allehanda störljud någorlunda och även fått till ganska fin dynamik i framförallt musiken. Inte lyxigt och ingen direkt finish, men funktionsdugligt.

Njuta snålar verkligen inte med extramaterialet, utan har inkluderat tre stycken kommentarspår, vilket väl måste ses som lite unikt med tanke på att det handlar om en ganska obskyr b-film. Alla spåren är dessutom värda att lyssna igenom, vilket förvisso kanske även är ett bra test på hur mycket man faktiskt tycker om filmen och hur mycket man egentligen vill veta om den.

savage-streets-image-2Först ut är ett spår med regissören Danny Steinmann och en moderator som samtalar om filmen, men kanske i ännu större utsträckning om dennes karriär. Spår två inkluderar producenten John Strong, skådespelarna Robert Dryer och Johnny Venocur samt även här en moderator. Här ligger fokus betydligt mer på en massa skämt av varierande kvalitet och intressanta anekdoter från inspelningarna. Dryer återvänder sedan till det sista spåret, där han får sällskap av ytterligare en av medlemmarna i filmens gäng Sal Landi, fotografen Stephen Posey samt även här en moderator. Detta är det klart hårdast ledda spåret, där moderatorn ställer en hel del frågor och håller igång ett bra samtal hela vägen i mål, även om skämten ganska ofta känns tröttsamma.

Ett knippe intervjuer med Linda Blair, Linnea Quigley, Robert Dryer, Johnny Venocur och John Strong av olika längd (mellan 6 och 17 minuter) är nästa del. Efter att ha sett spåren är det egentligen inte så mycket nytt att ta in, förutom det som Blair och Quigley har att bidra med även om de också upprepar sådant man hört tidigare. Det är egentligen bara deras intervjuer som är värda att lyssna på, speciellt då Venocur är fruktansvärt jobbig att lyssna på. Det hela avslutas med ett postergalleri och naturligtvis även trailern för filmen som bägge är ganska intressanta att titta igenom. Vi får även biografier i textform om några av de medverkande, vilket definitivt duger som extremt kortfattad information om vilka de egentligen är och vilka andra nämnvärda filmer de medverkat i.

vlcsnap-2011-05-06-21h47m26s239Kultfilm av bästa sort som både engagerar, griper tag och roar. En hel del brutalt våld och även en del naket gör den kanske till något som inte uppskattas av alla. Utgåvan är oväntat välutrustad på extramaterialsfronten och håller klart duglig standard även på de tekniska bitarna.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Savage Streets , reviewed by Erik Nyström on 2014-03-28T07:00:52+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 mars, 2014