Savages

Omslaget är lockande och skådespelarna är alla mer eller mindre kända. Oliver Stone vid rodret var förr som ett märke på armen och lovade någon form av udd. Det var ett tag sedan sist det var så, i och för sig.savages01 Savages är en knarkhistoria med organiserad brottslighet, en korrumperad snut och en trekant. Alla dessa, var för sig, skulle kunna vara spännande i händerna på regissören Oliver Stone, för tjugofem år sedan. Då var han på toppen av sin karriär och sedan bar det utför. Den tredje Oscarstatyetten hamnade på hyllan 1990 och den sista framgångsrika filmen han gjorde var Natural Born Killers (1994), även om jag personligen inte håller den bland hans bättre. Plutonen, Wall Street och Född den fjärde juli var redan avklarade vid det laget. Any Given Sunday (1999) mottogs med blandade känslor, men är egentligen den enda ”bra” filmen han gjort de senaste femton åren.

Vad har då Oliver Stone att erbjuda med Savages? Svaret är inte mycket då det är en uddlös och seg historia. Den är måhända inte lika dålig som debaclet Alexander, men det är kanske svårt att återupprepa den prestationen. I Savages får vi följa Chon (Taylor Kitsch) och Ben (Aaron Johnson) som marijuanadistributörer och tillverkare. Ben är Buddharäddavärldensurfartypen medan Chon är före detta Navy Seal med tjänstgöring i Afghanistan och Irak på meritlistan. Båda har de ett förhållande med O (Blake Lively) i en kärlekstriangel som underligt nog är balanserad. När deras affärer börjar gå riktigt bra blir de kontaktade av Lado (Benicio Del Toro) som är en underhuggare i TIjuanakartellen. Hans chef Elena (Salma Hayek) vill tvinga in dem i kartellen. Den korrupta DEA-agenten Dennis (John Travolta) säger till grabbarna att ta erbjudandet eller riskera att hittas halshuggna i ett dike. Ben vill inte gå med på affären och Elena kidnappar O för att tvinga in dem i affärsrelationen.savages02

Filmen är baserad på Don Winslows bok och den är säkert spännande nog för att göra filmmanus av. Det som gör att Savages är seg och oengagerade är Stones hanterande både som regissör och manusförfattare. Ibland är det ett knarkdrama för att sedan växla till brutal och våldsam action för att sedan vara romantisk och sedan lite surfarfilm. Jag blir inte klok alls på vad karln håller på med. Under två timmar får vi karikatyrer, grafiskt våld och glimtar av kul dialog. Att Chon och Ben sitter i klistret förstår vi men det engagerar oss inte för en sekund. För att föra handlingen framåt och förklara det korkade manuset hör vi O i voiceover. Det har inte fungerat sedan Blade Runner och vissa argumenterar för att det inte ens då fungerade.

Som traditionen bjuder när det är Oliver Stone vid rodret är, såklart, även Savages en alldeles för lång film. Det finns så pass mycket repetition i både handling och karaktärer att det utan problem skulle kunna kapas 40 minuter och det tragiska är att allt utom de sista 20 minuterna summeras väl i filmens trailer, vilket säger en hel del. Det enda som Stone har gjort bra är att använda Salma Hayek som kartelledare, en roll som hon ofta annars fått agera motspelerska till.savages03

Det är ändå så att slutet är den stora besvikelsen i filmen och jag undrar hur den trefaldigt Oscarbelönade Stone tänkte, för han fumlar till det betänkligt. Savages är stilistiskt helt okej men det finns andra filmer i genren som gör ett betydligt mer bestående intryck. Slutet är som sagt rejält kasst och tillsammans med Blake Livelys voice over tillräckligt för att inte rekommendera filmen. Se den om du måste, annars låt bli.

Rating: 3.8/5 (5 votes cast)
Savages, reviewed by Mats Lundberg on 2013-03-04T12:00:43+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 4 mars, 2013