Schimpansen

Schimpansen

chimpanzee 01

Man brukar säga att hunden är människans bästa vän. Även om man kan argumentera både för och emot detta talesätt är det dock tveklöst ett annat djur som står oss närmast rent genetiskt, nämligen schimpansen. För bara en sisådär 4-6 miljoner år sedan beräknas människan och schimpansen ha gått separata utvecklingsspår. Därmed är schimpansen närmare släkt med oss än vad den är med gorillan eller orangutangen.

När Disney ger sig ut på området naturfilm med dokumentärkaraktär, är just schimpansen den som får uppmärksamhet i Disneynatures film med namnet Schimpansen eller Chimpanzee på originalspråket. Disney har lång erfarenhet av att berätta historier för främst en yngre publik. Med det nystartade oberoende dotterbolaget Disneynature med huvudkontor i Paris har Disney gett sig in i naturens värld. Inte ett jättestort steg egentligen, för djur har alltid spelat en stor roll i Disneys historieberättande, men med Dinseynature ger man sig in åt det lite mer dokumentära hållet.

chimpanzee 02

Schimpansen handlar om en lite schimpanspojke vid namn Oscar och hur hans liv i djungeln utvecklas. Jag tänker egentligen inte kommentera handlingen mer än att det faktiskt finns en handling som nästan verkar regisserad och som mycket väl skulle kunnat vara basen för en vanlig animerad film i Disneys ”vanliga” produktion. Faktum att den delvis påminner om Djungelboken mixad med Lejonkungen.

Det man kan fråga sig är om Disney verkligen fyller en lucka i det utbud som finns. Givetvis gör ett stort och välrenommerat bolag som Disney inte något utan att först ha undersökt marknaden och uppenbarligen har man noterat att det finns eller rättare sagt fanns en lucka för välgjorda naturdokumentärer för en yngre publik. Det har givetvis funnits produktioner inom detta område tidigare och jag minns själv hur jag satt klistrad i TV-soffan med David Attenboroughs brittiska stämma i öronen.  Fast det var egentligen inte en produktion riktad till barn eller en yngre publik även om det var en för tiden välgjord produktion (Life on Earth). Det är annars lätt att produktioner till en yngre publik blir löjliga eller barnsliga. Disneynature ser dock till att inte underskatta sin tilltänka publik, utan levererar ett genomtänkt koncept som ser seriöst och gediget ut. Dock verkar det i mina ögon nästan lite för regisserat för att vara sant. Även om man i extramaterialet hävdar att det som ser regisserat ut faktiskt hände när man spelade in det hela, så gnager ändå en känsla av overklighet kvar. Att döpa den elaka apan till Scar är ett sådant exempel.

CHIMPANZEE

Disneynature slarvar inte med presentationen. Bilden är levande och detaljrik och en riktig godbit att se. Grönskan är intagande och med den fina skärpan kombinerat med den redan nämnda detaljrikedomen är filmen i referensklass. För den som är intresserad av att veta mera finns en hel del extramaterial, bland annat om hur filmen spelades in. Detta är faktiskt också intressant. En dags arbete kan ibland leda till att en scen kommer med i filmen.

Schimpansen är en sevärd film som dock inte riktigt lyckas skapa det intresse som jag behöver för att vilja se den många gånger. Stabilt, men inte epokgörande.

Bilder ©Disney

Schimpansen, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-03-20T12:00:53+00:00 rating 3.5 out of 5