Schindler’s List
Rating: 4.8/5 (6 votes cast)

Schindler’s List

För tjugo år sedan kom Steven Spielbergs mästerverk Schindler´s List om Oscar Schindler som räddade över 1 100 judar undan förintelsen i andra världskriget. Detta jubileum uppmärksammar Universal som släpper en mängd olika utgåvor av filmen på DVD och Blu-ray. Denna film tog hela sju Oscar när den kom och flera av dem var i de tunga klasserna och den var både en kritiker- och publiksuccé, men hur har filmen klarat åren som gått? Håller den fortfarande eller är den en produkt av sin tid som inte åldrats med värdighet? Läs vidare och se vad jag tycker.

schindlerslist1

I de områden tyskarna ockuperade under andra världskriget fanns det stora möjligheter att göra sig en förmögenhet för de som hade mod, kontakter och entreprenörskap men som samtidigt inte var så noga med arbetarnas rätt, etik och moral. En av dessa var Oscar Schindler som kom till Krakow i södra Polen ett tag efter det att tyskarna ockuperat landet. Han var bland annat socialt skicklig och skaffade sig snabbt kontakter vilka hjälpte honom att snart ordna en fabrik fylld med arbetare från det judiska ghettot och en rad med kontrakt med den tyska militären. Från början valde han att ta judiska arbetare för att de var de billigaste men när behandlingen av dem blev allt grymmare och tyskarna stängde ghettot och istället skickade alla till koncentrationslägren var det inte längre bara en irritation över missade inkomster som retade Schindler utan hans medmänskliga sida började ta över allt mer och han drevs snart av andra krafter än kapitalismens. Han ville rädda de judar han kunde.

af98P1bc7lJsFjhHOVWXQgNNgSQ

Skådespelarinsatserna är genomgående av toppkvalité. Liam Neeson (Darkman, The Grey, Taken 2) gör Oscar Schindler till en trovärdig och intressant person. Ben Kingsley (Iron Man 3, Hugo Cabret) är som alltid i en klass för sig och i denna är hans skådespel nästan minimalistiskt men ack så bra. Ralph Fiennes (Coriolanus, Wrath of the Titans) gör en av sina första stora roller som är ett underbart skrämmande porträtt av lägerchefen Goeth och just den sekvens där Schindler lurat i honom att den mäktigaste är den som spar liv han kan släcka och man sedan får följa när Goeth, som på något sätt ser både upp till och ner på Schindler, försöker detta men till slut inte klarar hör till en av filmens mörkaste och bästa partier. Det jag kan sakna är en större skådespelarensemble. Framför allt fler som får göra roller som gör avtryck i berättelsen. Till stor del är det de tre jag nämnt som allt kretsar kring.

17837903

Detta är ett mästerverk, ingen tvekan om det och den förtjänade verkligen sina sju Oscarstatyetter. Men ibland kan jag tycka att Steven Spielbergs (E.T., Hajen, Tintins äventyr) regi blir för pompös och överdriven och övertydligt dramatisk vilket stör rytmen. Ett exempel är slutscenen när Oscar Schindler och hans fru ska åka iväg med bilen från sin fabrik. Hela den scenen blir som ett överspelat teaterstycke. Det finns också ett par scener där berättarstilen bryts av och det till det sämre. I dessa scener blir det som att en person håller en monolog som berättar om något fasansfullt från förintelsen, och jag tror att det är vittnesskildringar som återberättas men som inte riktigt lyckats vävas in i berättelsen på ett naturligt sätt. Ytterligare en sak jag måste gnälla över är det överdrivna ljus folk har i sina ansikten i många scener. Det är nog reflektorskärmar som används lite för starkt och det blir ibland nästan som att det är någon som lyser med ficklampa på folk. Utöver detta är fotot helt makalöst och bildkvalitén är så bra som man kan förvänta sig av en storfilm från en av de stora regissörerna.

600full-schindler's-list-screenshot

Just den utgåva som jag recenserar är inget annat än en besvikelse! Den ser snygg ut vid en första anblick med en pappersslipcase, men skenet bedrar. Denna tjugoårs-jubileumsutgåva är faktiskt helt utan extramaterial. Det finns en dubbeldiskutgåva som har ett häfte och en skiva med bonusmaterial och den kostar bara en 50-lapp mer så kika runt innan du köper. Men utöver häftet verkar det inte vara något extramaterial som gjorts för detta jubileum utan samma som är på min tio år gamla DVD. Nu är ju bilden restaurerad och det skryts om hur varje filmruta har tvättats och det är väldigt hög bildkvalité så på den fronten har de lyckats bra.

Har du inte redan filmen i din samling är det nu dags att viga en plats åt detta mästerverk. Välj bara rätt utgåva.

url

Rating: 4.8/5 (6 votes cast)
Schindler's List, reviewed by Roney Lundell on 2013-05-28T07:00:23+00:00 rating 4.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 28 maj, 2013