Searching for Sugar Man
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Searching for Sugar Man

Hur dog Sixto Rodriguez? Hällde han bensin över sig under ett framträdande, tände på och brann upp? Var det en överdos som tog livet av honom, eller sköt han sig i huvudet i slutet av en misslyckad spelning, efter att ha blivit utbuad? Den svenska dokumentärfilmen Searching for Sugar Man tar sin början i Sydafrika där massor av fans ställde dessa frågor redan under apartheidregimen, efter att ha hört Rodriguez debutskiva från 1970 – Cold Fact.

Detroit, Michigan, 1968. Med ryggen mot publiken står Rodriguez och spelar i hörnet på det sjaskiga rökfyllda ölhaket The Sewer. Två musikproducenter har hittat dit, de lyssnar och inser att de hittat någon speciell, någon som kan ha större potential än självaste Bob Dylan. Fantastiska textrader och en egen röst gör att Rodriguez får chansen att spela in en skiva med producenterna som vädrar framgång. Cold Fact blir den första skivan som Rodriguez ger ut. En uppföljare spelas in 1971 – Coming From Reality, och bägge ges endast ut i USA. Båda tokfloppar, ingen köper dem trots fina recensioner med följden att Rodriguez får kicken från skivbolaget. Varför säljer de inte? Låtarna är ju fantastiska, är det på grund av hans spanska namn? Men i Sydafrika gör plattorna enorm succé trots att de är censurerade och inte ens spelas på radio, förmodligen via stor bootlegdistribution. Tydligen hade en tjej med ett exemplar från USA när hon besökte sin pojkvän i Kapstaden och via fester har musiken spridits och Rodriguez kom sedan att få stor påverkan hos den unga generationens vita i Sydafrika. Det makabra med historien är att Rodriguez själv aldrig visste om detta.

Apartheidmotståndarna tar honom till sina hjärtan och lever ut drömmarna om ett fritt land genom hans texter. Rodriguez sjöng om livet och situationen i Detroit och på något sätt var sångerna igenkännande hos sydafrikanerna och deras slutna land. Där och då visste alla hur Rodriguez lät, men hur han såg ut visste de bara genom de få bilderna på skivkonvoluten. Någon annan information fanns inte att tillgå i det politiskt tuffa samhällsklimatet som rådde och saken är den att det knappast fanns många andra någonstans i världen med speciell vetskap om den mystiska artisten. Hur kommer det sig och vem är Rodriguez egentligen, var kommer han ifrån och framförallt – vart tog han vägen och var är alla pengar efter den stora skivförsäljningen i Sydafrika? Efter många års grunnande och egenhändigt detektivarbete finner två fans varandra och slår sig ihop för att gå till botten med gåtan Rodriguez. Textraderna analyseras i jakt på små fragment som kan leda dem mot en lösning. De är nära att ge upp när de få ledtrådarna saknar ände. Men plötsligt händer något.

Malik Bendjelloul är den svenska dokumentärfilmaren som gjort succé världen över med sin känsliga historia om musikundret som gick upp i rök. Den är spännande och dramaturgiskt mycket skickligt uppbyggd och klippt. Vi får en illasmakande liten smakbit av hur smutsig musikbranschen kan vara med försvunna royaltypengar och till synes ovetande ansvariga långt bak i pengaledet. Samtidigt visar filmen hur mycket musik kan betyda och vilket hopp den kan skänka människor, särskilt under svåra omständigheter. Det första som slår mig när jag ser Searching for Sugar Man är ändå hur bra de korta låtsnuttarna låter. Det här vill jag lyssna mer på, det känns lite som en funnen skattkista som jag bara måste gräva i. För mig är det fullständigt obegripligt att det inte sålde bättre.

Massor av frågor väcks när filmen tar slut, vilket ofta kännetecknar en riktigt bra dokumentär. Först blir jag lite besviken och tycker att massor av information saknas eller går mig om intet och att filmen till så stor del är präglad av ja-sägare och sentimentalitet, men sedan inser jag att det kan kvitta när det berättas så här trovärdigt och känsligt. Hur är det ens möjligt att så få känt till Rodriguez sedan tidigare? Det finns något härligt och underbart analogt över hela tanken med detta i dagens kvicka Google-värld. Jag kan mycket väl ha fel, men kan inte minnas att jag läst något av den ytterst eminente och tyvärr framlidne musikprofessorn Lennart Persson där han nämner Rodriguez. Och han hade ju koll på det mesta som var värt att ha koll på.

När eftertexterna rullar har jag svalt hårt ett antal gånger och måste poängtera hur rörande delar av filmen är, utan att vilja avslöja vad jag hulkar åt. Jag blir förbannad, glad och kapitulerar fullständigt inför små detaljer och kan bara stämma in i den enorma kören som lovordar den här filmen. Animeringarna, arkivmaterialet och inte minst fotot, det är inte ofta allt klaffar så perfekt och Malik Bendjellouls långfilmsdebut förtjänar all uppmärksamhet, han har utan tvekan ett begåvat filmöga och ett hjärta som är menat för detta. Filmen är lika mycket en fint berättad saga samtidigt som den lyckas bli en intressant historielektion när den på rätt sätt tar vara på engagemanget hos intervjuobjekten.

Searching for Sugar Man är ingen dokumentär man ska läsa om innan man ser och jag är glad att jag lyckades undvika all information som verkligen har svämmat över i media sedan filmen hade biopremiär. Inte minst i skrivande stund då den har stora möjligheter att ta sig ända fram till Oscarsgalan. Ändå inser jag att jag inte vet särskilt mycket om den riktige Sixto Rodriguez när filmen är slut. Det känns faktiskt befriande och tillåter honom behålla all värdighet intakt, samtidigt som jag förstår att det är genom att lyssna till musiken man lär känna en musikant. För mig blir det nästa självklara steg att ta. Och för er som ännu inte sett Searching for Sugar Man borde nästa steg bli att uppleva dess alltför korta 86 minuter och Rodriguez. Läs inte för mycket i förväg som riskerar att ta udden av upplevelsen bara. Storyn får full pott, musiken får full pott och filmen får tveklöst full pott.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Searching for Sugar Man, reviewed by Hans Råman on 2013-01-05T12:00:08+00:00 rating 5.0 out of 5

Publicerad den 5 januari, 2013