Seeking a Friend for the End of the World

Asteroiden Matilda är på väg mot Jorden och alla försök att stoppa den har misslyckats. Det är tre veckor kvar till nedslaget och mänskligheten försöker acceptera sitt öde med skiftande metoder. Dodge (Steve Carell), vars fru nyligen har lämnat honom åker till jobbet som vanligt varje dag och återvänder sedan till sin tomma lägenhet. Men en kväll hittar han sin brittiska granne Penny (Keira Knightley) gråtande i brandtrappen och det blir inledningen till en udda vänskap som leder dem ut på vägarna när Dodge skall försöka återfinna sin första stora kärlek.

Förutsättningarna för djungeln av självhjälpslitteratur är att folk verkar ha ett outsinligt behov av att ständigt få självklarheter påpekade för sig på ännu mer krystade sätt än man fick förra veckan. På samma sätt verkar det vara ett ofta förekommande oskick bland entusiastiska debutanter inom de flesta konstformer att förpacka det enkla, i rent förbluffande invecklade paket; att ständigt skapa nya sätt att uppfinna hjulet på så att säga. Lorene Scafaria som skrivit och regisserat Seeking a Friend for the End of the World är inget undantag. I det här fallet handlar det om ett nytt sätt att säga carpe diem. Och för att kunna vara originell den här gången har man blandat in asteroider på kollisionsskurs, smartcars, vinylskivor, hostmedicin, hundar och antydningar om orgier.

Först av allt vill jag påpeka att trots Carell så är Seeking a Friend for the End of the World inte någon komedi i egentlig mening; det är ett drama med vissa komiska och skruvade inslag. Och det är ingen dålig film, den är bara så överlastad. Det finns ett drama i dess kärna som skapar ett visst intresse och en nedtonad Steve Carell är bra som den lite melankoliske och tafatte Dodge. Och det finns scener som bränner till men dessemellan blir det lite för konstruerat och karaktärerna de möter på vägen blir lite för utstuderade. Keira Knightley är lite ojämn, hon funkar bra när Penny bara är lite småknäpp men i de lite mer känslosamma scenerna får hon åskådaren att börja skruva på sig. Övriga insatser är svåra att bedöma trots namnkunniga skådisar, då karaktärerna är så urtypiska att de är mer funktionella än trovärdiga.

Jag uppskattar miljöerna och den lite vemodiga tonen är inte helt fel men det räcker inte riktigt till att frigöra historien från byggställningarna, man ser hela tiden hur den är konstruerad och ibland är det nästan så att men hör Scafaria ge sig själv en klapp på axeln när hon har fått till en riktigt skruvad karaktär eller replik. Det är lite synd att hon har blandat in kometer och galna survivalists för Dodge och i viss mån Penny, är så pass intressanta och sympatiska att man hade kunnat ge dem en roadmovie utan alla ytterligheter och det hade kunnat bli en fin liten film.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Seeking a Friend for the End of the World, reviewed by Maria Nystrom on 2012-12-16T07:00:07+00:00 rating 2.0 out of 5

Latest posts by Maria Nystrom (see all)