Serpico

Al Pacino iklär sig rollen som polis i 70-tals klassikern Serpico, som är baserad på den sanna historien om Frank Serpicos kamp mot poliskorruption och kampen för att få göra sitt jobb, hederligt.

Den desillusionerade blicken tillhör Serpico, en man vars enda önskan var att få göra ett ärligt dagsverke, att tjäna allmänheten som en av New York’s Finest. Problemet var bara att poliskåren i New York under 1960-talet och början av 70-talet var så genomsyrad av mutor och korruption att det nästan var omöjligt att arbeta där om du inte själv tog emot pengar. Blicken tillhör också en skådespelare som fullständigt gått upp i sin roll, så mycket att han faktiskt efter en dags filmande, stoppade en lastbilschaufför vars bil spydde ut så mycket avgaser, att Pacino hotade med arrestering.

Frank Serpico är som nyutexaminerad polis en idealist som gör sitt jobb som patrullerade polis med ett outtröttligt engagemang. Han upptäcker dock ganska snart att det finns ett system, en gråzon, med tjänster och gentjänster mellan polisen och allmänheten, något som han inte känner sig bekväm med. Serpico ansöker om förflyttning och hoppas hitta sin plats inom kåren. Men problemen ökar snarare och tjänster och gentjänster övergår till rena betalningar, något som Serpico inte är intresserad av att ta emot. Samtidigt inser han att han är slut som polis om han tjallar på sina kollegor, många av dem med stora familjer som behöver pengarna för att få en dräglig tillvaro. Situationen blir allt svårare för en extremt pressad Serpico. Ingen tycks nämligen lita på en polis som inte tar mutor.

Paranoian som följer, gör att privatlivet också riskerar att rasa samman eftersom Serpico blir allt mer påverkad av missförförhållandena inom polisen. Pacinos rolltolkning av en man under extrem emotionell press långsamt bryts ned, är en av de bästa skådespelarinsatserna genom tiderna. Det blir en uppvisning i den allra högsta skolan av ”method acting”, där vi aldrig, inte för en enda sekund, tvivlar på hopplösheten, stressen och ilskan i Pacinos gestaltning. Pacino svajar aldrig till, tappar aldrig fokus, han befinner sig hela tiden i karaktären, han är – Frank Serpico. Bra skådespelarinsatser ger tillsammans med en intressant handling, en engagerad publik. Som betraktare är det näst intill omöjligt att inte känna samma frustration, ilska och hopplöshet som Serpico. Filmen lyckas verkligen locka fram känslor som vi bär inom oss. En egenskap som gjort att filmen fortfarande drar till sig nya fans. Ibland hamnar rätt manus i händerna på rätt regissör, som tillsammans med rätt skådespelare kan skapa tidlösa klassiker. Serpico är ett sådant exempel.

Filmen regisserades av Sidney Lumet (1924-2011), som senare även gjorde Dog Day Afternoon tillsammans med Pacino. Lumet filmade med ett högt tempo, något som sägs ha triggat Pacino, som två år innan hade filmat Gudfadern med Francis Ford Coppola. Tempot var då mycket långsammare, med många omtagningar. Lumet långfilmsdebuterade 1957 med 12 Angry Men och var verksam ända fram till 2007 då Before the Devil Knows your Dead hade premiär. Lumets starkaste period var under sjuttiotalet, med filmer som Serpico (1973), Dog Day Afternoon (1975) och Network (1976). Hans filmer utforskade en bredd av ämnen, men gemensamt för de bästa av dem var att de innehöll moraliska frågeställningar som fick publiken att själva fundera över sina egna värderingar och ställningstaganden i livet. Lumet var också tillsammans med Martin Scorsese en av de bästa på att fånga ”gatukänslan” och äktheten i gestaltningen av sitt älskade New York, något som verkligen är påtagligt i Serpico som filmades på över 100 olika platser i New York.

Serpico är en av de mest klassiska filmerna från en klassisk period i Hollywood och kommer alltid räknas till en av Al Pacinos främsta skådespelarinsatser i karriären, således också en av de främsta bästa skådespelarinsatserna genom tiderna. Att historien sen till stora delar är sann och att ämnet engagerar gör inte det hela sämre. Det är en film som alla bör se. Synd bara att vi måste vända oss till Frankrike för att få tag på en högupplöst utgåva.

När det gäller utgåvan så har den endast fransk, spansk eller tysk textning som tillval, men en bra ljudmix gör att det inte är några problem att höra dialogen, som framträder tydligt. Jag tycker också att miljöljud, musik och ljudeffekter ligger på en bra nivå. Inget brus eller knaster märks av. Bilden presenteras i sitt originalformat 1.85:1 och är riktigt bra. Färgerna är mjuka och naturliga, svärtan är överraskande bra och detaljrikedomen likaså. Filmen har inte fått någon ny transfer och är inte felfri, men den har absolut inga större svagheter. Några få vita prickar skymtar ibland förbi och är de enda skadorna som jag kan uppfatta. Filmens naturliga grynighet finns kvar vilket tyder på att brusreducering (DNR) har använts sparsamt.

Tyvärr så får vi inget kommentarspår från Lumet, något som hade varit fantastiskt intressant att lyssna till, och vad jag vet så har den nu framlidne regissören inte efterlämnat någon inspelning. Vi får hålla tillgodo med en intervju med Lumet som inte specifikt behandlar Serpico utan hans arbete i New York, där ibland Serpico. I ”Looking for Al Pacino” intervjuas regissörerna Jerry Schatzberg och Michael Radford som båda har jobbat med Pacino, och Jack Garfein från The Actors Studio. Båda featuretterna har några intressanta poänger, men allt som allt så hade jag kunna varit utan båda. Inte nog med det så går inte textningen att välja bort på extramaterialet, något som störde ytterligare. Två saker som jag dock tar med mig är; Lumet som beskriver sin registil som att han blir det som skådespelaren behöver honom att bli. Att han anpassar sig till sina skådespelare för att lyfta fram dem. Jag tar också med mig Jack Garfeins beskrivning av Pacinos prestation i Serpico. Garfein imponerades av hur han lyckades kombinera tuffhet och sårbarhet så trovärdigt i en och samma roll. En beskrivning som jag tycker sammanfattar Al Pacinos gestaltning av Frank Serpico på bästa sätt – tuff och sårbar.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Serpico, reviewed by Erik Larsson on 2013-02-23T12:00:56+00:00 rating 4.5 out of 5

Erik Larsson