Shane
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Shane

Shane är en klassisk västern med många av de ingredienser som man förknippar med genren. Det är en lågmäld och långsamt berättad film som rekommenderas till alla som gillar genren. Det är ingen unik berättelse, men den är ovanligt bra berättad.

Shane 01

Shane är en revolverman som försöker lämna det hårda och osäkra livet bakom sig. Han kommer till en liten västernhåla i Wyoming och möter familjen Starrett där han stannar och hjälper dem med jordbruket. Traktens hårdföre och förmögne boskapsuppfödare terroriserar bönderna i området och försöker skrämma iväg dem med alla medel. Shane dras allt mer in i konflikten och kan snart inte längre stå utanför den.

Shane 02

Har man sett ett gäng västernfilmer i sitt liv, som några av klassikerna med Clint Eastwood, kommer grundberättelsen vara lätt att känna igen. Det är en av de mest klassiska berättelserna från den vilda västern och just Clintans Pale Rider har hämtat mycket från Shane och mästerverket Once Upon a Time in the West har kopierat en hel scen rakt av. Den ensamma revolvermannen som har lagt av men som tvingas in i våldets bana igen för att rädda de svaga är nog den vanligaste västernberättelsen av dem alla. Den lilla håla som filmens berättelse kretsar kring är underbart liten med 4-5 hus på rad och detta är signifikativt för filmen som på få sätt bryter det lågmälda. Tyvärr är ett av undantagen ett barslagsmål mellan Shane och en de lejda busarna som inledningsvis är på väg att bli det bästa barslagsmålet jag sett på film. Busen börjar blöda efter Shanes första slag och det känns som att det ska bli en kort fight men det dras ut och de följande dussintals slag som träffar dem båda leder inte till något mer blodvite.

Shane 03

När en berättelse är så sönderberättad som denna är det viktigt att skådespelarna gör ett bra jobb och det gör de verkligen. Alan Ladd som spelar Shane håller en lågmäld profil som passar utmärkt. Fåordig och inte vidare tuff till utseende, en mer oväntad hjälte än t.ex. Clintans alla revolvermän. Det enda jag störde mig på var sonen i familjen Starrett som var stel som en pinne och som med total charmlöshet levererade sin dialog. Det är rätt synd för pojkens relation med Shane är central i berättelsen och det blir inte så bra som det kunnat vara. Något som är bra är fotot, som belönades med en Oscar, men det är störande att alla kvällsscener är inspelade på dagtid i solljus och sedan har ett filter lagts på. Det är uppenbart med alla skuggor som syns tydligt, detta är något som jag sett bli allt vanligare idag igen i framför allt TV-serier och det ser inte naturligt ut.

Shane 04

Min rekommendation är att du ska se denna klassiker och föregångare, filmad redan 1952, framför allt om du gillar genren. Bilden håller en bra kvalité, även om jag sett bra mycket bättre kvalité från eran, men det är sammantaget en hög kvalité för en film med 60+ år på nacken.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Shane, reviewed by Roney Lundell on 2013-11-12T12:00:54+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 12 november, 2013