Shoo bre

Romantiskt ungdomsdrama där de två huvudpersonernas framtidsdrömmar väntar på att grusas eller infrias. Kan Shoo bre vara en ny stark svensk uppväxtskildring månne?

Det handlar om Oscar och Elias, två killar som studerar på samma gymnasieskola i förorten och tidigare har varit polare, men hamnat på olika sidor om lagen. Studenten närmar sig när kärleken, och därmed problemen, slår till med full kraft. Oscar, som är en mönsterelev med engagemang i skoltidningen kärar ner sig totalt i den nya läraren Kristina, bara för att sedan bli ett stalkande vrak. Inte alls konstigt, eftersom hon ligger med honom strax efter att hon presenterat sig för klassen, för att sedan visa honom kalla handen innan den våta fläcken torkat. Elias har det inte mycket lättare, han har haft en strulig uppväxt och precis börjat röra sig åt rätt håll igen, när han dras tillbaka till den gamla livsstilen med kriminalitet. Han är förälskad i den muslimska tjejen Zeynep och använder sitt stora intresse av astrologi och UFO’n för att få henne på fall.

Dundersugen på lite para, går Elias med på att baxa en lastbil full med whisky, tillsammans med sina tjockt dumma polare. Ey mannen, det verkar busenkelt, bara att köra iväg med de dyrbara dropparna och så länge man inte fångar ainas uppmärksamhet är det kolugnt, eller? Under tiden är den heta potatisen runt det kommande numret av skoltidningen en artikel som några tjejer skrivit efter att ha gjort en undersökning bland eleverna. Den känsliga frågan som debatteras är huruvida klassens förra lärare, som var deras favorit, var tvungen att lämna på grund av att han var obehörig, och nu blivit ersatt av den behöriga Kristina. Låter det rafflande? Det är det inte heller.

Shoo bre är baserad på en bok av Douglas Foley, den finner jag ingen motivation till att läsa dock. Shoo bre tror jag kan översättas till ungefär ”vad kan tänkas stå på, herrn?” eller ”läget mannen?”. Och läget är är väl ärligt talat sådär, efter att ha sett den här filmen. Proppfull av vad jag anser vara helt onaturlig dialog, tillsammans med ett stort antal helt bisarra ögonblick, gör att den saknar verklighetsanknytning och knappast förbättrar den svenska filmens rykte. Det blir nästan omöjligt för mig att relatera till något alls i filmen, jag känner inte igen mycket från mina egna tonår och det är jag glad över. Klyschorna avlöser varandra, det blir kyssar i ösregn, kärlek där fel bakgrund eller tillhörighet sätter käppar i hjulet, men det senare som kanske är mest intressant snuddar man bara vid. Lägg till riktigt fåniga gangsters och ett sengångartempo som gör sitt bästa för att ett eventuellt intresse snabbt ska svalna. Vad är bra med Shoo bre då? Fotot känns fräscht och bildspråket är läckert modernt och kompetent utfört, om än ofta överdrivet dramatiskt.

Filmen lyckas inte alls engagera mig i huvudpersonernas problem, vilket är det allra viktigaste med en sådan här film och det kanske beror på att jag varken hör till målgruppen eller växte upp i förorten, men jag hoppas inte det. Här skruvar man upp de stackars ungdomarnas känslor till max, nedvärderar deras intellekt och det är nästan upprörande hur enfaldiga och fjuniga de framställs. Därför kan man inte heller ta skådespelet på allvar. Jag tror att de hade lyckats bättre om de hade fått något mer naturligt att framföra, istället för förortsslang med parodivarning som bara cementerar fördomar. Faktumet att bägge huvudrollsinnehavarna, som inte alls är obegåvade, och även regissören är debutanter kan väl tänkas släta över en del av kritiken, men det kan inte hindra mig ifrån att vara missnöjd. Det finns så många andra bättre filmer där man påminns om ungdomens glada och sorgliga dagar att just denna definitivt bör undvikas.

Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
Shoo bre , reviewed by Hans Råman on 2012-08-22T07:00:59+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 22 augusti, 2012