Silicon Valley – Säsong 1

silicon-valley-01Richard Hendricks (Thomas Middleditch) har det inte roligt. Hans jobb som kodknackare på lägre nivå för den självgoda filantropen Gavin Belsons (Matt Ross) IT-företag Hooli är en återvändsgränd. Han har knappt råd med hyran i det kollektiv han bor i och hans egentliga intresse, den egenbyggda musikappen Pied Piper, är inte på väg någonstans.

Mitt i denna misär råkar hans medarbetare upptäcka att appens musikfunktioner är vida underlägsa den komprimeringsalgoritm Richard har skrivit som en del av Pied Piper. De gör ett standardtest för komprimering och får ett fantastiskt resultat. Gavin Belson agerar direkt när han informeras om att en av hans kodgäss har lagt ett gyllene ägg.

Med en generös utköpssumma vill han få tillgång till Pied Pipers algoritm. Problemet är att Peter Gregory, en lika excentrisk men mer sympatiskt dryg miljardär, också fått upp ögonen för Richards potential. Han erbjuder en betydligt mindre summa, men också enbart en liten ägardel i företaget. Richard måste alltså välja mellan ett garanterat mångmiljonbelopp eller att pröva vingarna och kanske tjäna miljarder på kuppen.silicon-valley02

Hela premissen för Silicon Valley är att Richard förstås väljer den svårare men eventuellt mer belönande vägen. Tillsammans med vännerna Dinesh (Kumail Nanjiani) och Gilfoyle (Martin Starr) försöker han ge sig på jätten Hooli. I företaget hamnar också den före detta Hooli-anställda Donald “Jared” Dunn (vars smeknamn kommer från att Gavin Belson en gång tilltalade honom med fel namn och den timida Donald inte stod på sig) samt Richards hyresvärd, den pompöst självgode Erlich Bachman.

Mike Judge blev förvånad när han upptäckte att de skådespelare som han anlitat hade en ovanlig personkemi med tanke på hur kort tid tvproduktionen pågått. Deras skämt var personliga och vassa på ett sätt som oftast är en frukt av lång tids vänskap. Vad han inte visste, enligt egen utsaga, var att kärnan i gänget känt varandra i över tio års tid. De trodde att han medvetet valt dem för att de hade lång historia tillsammans, vilket alltså inte var fallet.

Den personkemin som Judge kände av är en stor anledning till att Silicon Valley fungerar så bra som det gör. Judges egna erfarenhet av IT-branschen, som han till viss del använde sig av när han skrev och regisserade Office Space, är också en viktig beståndsdel. Tillsammans med en väldigt grundlig research, konsultarbete från branschfolk och universitetsexperter på området skapar det en verklighetskänsla. Jag övertygas snabbt om att det är så här det fungerar för nystartade tech-företag i verklighetens Silicon Valley.silicon-valley-03

Skämten känns realistiska och även om jag aldrig jobbat på ett småföretag i Silicon Valley så känner jag egen flera av karaktärerna från verkliga livet. Manuset är väldigt smart skrivet och lyckas balansera det banalt vulgära med hårt drivna konceptskämt. Ett specifikt fall sker i säsongens sista avsnitt. Ett skämt baserad på “under bältet”-humor urartar i en matematisk formula som efter att avsnittet sändes blivit målet för flera akademiska utredningar där matematiker på universitetsnivå försöker bevisa och motbevisa det i grunden väldigt grova skämtets praktiska genomförbarhet och dessutom hur det skulle genomföras mest effektivt.

Silicon Valley är en av de roligaste serierna som produceras just nu. Det korta avsnitts- och säsongsformatet gör att den aldrig känns urvattnad. Dessutom lyckas Judge i varje avsnitt få till ett miniark som hela tiden kastar om situationen för Pied Piper och dess grundare. Serien har jämförts med de tidiga säsongerna av Entourage och om man helt förkortar bort den bröliga machokulturen så är likheterna slående.

Blu-rayutgåvan är relativt sparsmakad med en kortare bakom kulisserna-dokumentär och en rundvandring i huset där karaktärena i serien bor. Däremot har varje avsnitt ett kommentarspår där de flesta av skådespelarna deltar. Gillar man serien är det verkligen en rekommendation att se om alla avsnitt med kommentarspåret på.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Silicon Valley - Säsong 1, reviewed by Anton Bjurvald on 2015-07-25T11:34:54+00:00 rating 4.5 out of 5
Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.
Publicerad den 25 juli, 2015