SimCity

SimCity

SimCity var ett av de spel som jag sett fram mest emot i år. Och det hade en av de mest kontroversiella releaser någonsin. Detta kanske är en av svåraste recensioner jag skrivit.simcity_02

Spelet kallas för SimCity för att den skall ses som en reboot av serien och tio år efter att SimCity 4 släpptes är det ett nytt spellandskap som vi ser. Konsoler och lättillgängliga spel har dominerat de sista tio åren, så nu när SimCity får ny skrud så lånar det mycket av sin identitet från EAs storsäljare, The Sims. Det är ett riktigt snyggt spel vi får, byggnaderna ser otroligt läckra ut och staden som växer fram är riktigt stilig. Maxis har verkligen lyckats väl här och jag kan utan problem spendera en stor del av spelet nerzoomad på gatunivå för att studera alla detaljer som finns där. Även kameran är annorlunda och borta är de fasta vypunkterna då kameran går att ställa in exakt som du vill ha den, vilket underlättar byggandet rejält. Men hur är det bakom fasaden? Är spelet lika bra som det en gång var?

Vi tar den heta potatisen först; kravet att alltid vara uppkopplad. EA säger att det är för att spelet skall flyta på smidigt och maximerar upplevelsen för spelaren. Jag är inte lika allergisk som andra mot att man måste koppla upp sig för att kunna spela, men att allt sparas på EAs serverar och att du därmed inte kan spela när du inte kommer in på dem, är idioti. Under de fem första dagarna kunde jag spela två, eftersom jag inte kom in de andra dagarna, och loggar jag inte in på samma server varje gång så finns mina städer inte där. Nej, det är störande och irriterande men det är ändå är inte spelet största problem. Men mer om det senare.simcity_03

SimCity var en gång i tiden ett singleplayer-spel men inte längre. Hela spelet är uppbyggt för att vara ett socialt spel där du bygger upp en stad i en region där dina vänner också har städer och ni delar på resurser och strävar efter samma mål. Det är uppenbart när man startar spelet. Jag valde att skapa en egen privat region och drog igång min första stad. Efter att ha byggt lite industrier, bostäder och affärer så började min stad sakta men säkert växa. Snart såg jag att det fanns gott om kol, olja och malm i marken och startade en av de specialiseringar som finns i spelet. Du kan nämligen specialisera din stad för att tjäna ännu mer pengar genom att satsa på gruvdrift, högteknologiska fabriker, turism eller spel, valet är ditt. Det kostar visserligen en hel del pengar men vinsterna kan vara riktigt stora. Så långt var allt bra.

Vägarna i spelet sköter allting som var så tråkigt tidigare i SimCity. Bygg en väg och den sköter el, vatten, avlopp. Numera slipper du alltså problem med att en byggnad inte har el för att du glömde att dra en ledning. Även zonerna har blivit förenklade, men numera så är de inte uppdelade i låg, medel och höginkomst, utan det styrs istället av området runt omkring. Har du parker, sjukhus, stadshuset etc. ökar värdet vilket gör att rika flyttar dit. Och har du fabriker, kolkraftverk, sopor etc sjunker värdet. Vägarna styr numera hur stor densitet området har, bygg enkla vägar och dina invånare kan då inte bygga höghus förrän du uppgraderar dessa vägar. Enkelt, smart och smidigt.simcity_04

Samma sak med alla servicefunktioner. Skolan tar upp ett antal elever baserat på sin storlek och vill du att fler elever skall gå där måste du bygga ut skolan. Så se till att det finns plats runt omkring annars får du problem. Upptagningsområdet är inte längre en cirkel runt skolan baserat på hur mycket pengar du lägger utan du placerar ut busshållplatser. Det är även grunden till hur allting fungerar i SimCity. Vill du ha fler platser på sjukhuset? Bygg ut. Behövs det fler brandbilar? Placera ett garage intill brandstationen. Samtidigt så finns det mer avancerade funktioner som du får tillgång till när befolkningsantalet ökar och du kan uppgradera stadhuset. Numera har du inte tillgång till gymnasium och universitet direkt i spelet. Nej, först måste du uppgradera ditt stadshus och placera ut en utbildningsnämnd, och när du har gjort det har hela regionen tillgång till denna uppgradering.

Om jag placerar ut en uppgradering i min stad kan mina kamrater alltså direkt utnyttja denna och bygga mer avancerade byggnader i sina städer utan att ha samma uppgradering. Och eftersom utrymmet i staden är synnerligen begränsat tvingar spelet dig mer eller mindre att ha flera städer i samma region för att kunna utnyttja allt detta till ett maximum. Men här kommer det stora problemet med spelet in, ett problem som är större än att alltid vara uppkopplad. SimCity är ett fruktansvärt buggigt spel där saker och ting inte alls fungerar som jag vill. Flera gånger har saker och ting inte alls fungerat i utbytet mellan städer. Plötsligt får jag inte mina sopor hämtade, skolbussar uteblir, och trots att en annan stad i regionen uppgraderat ett område kan jag inte bygga mer avancerade byggnader. Mycket irriterande och frustrerande. Ibland vet jag inte heller om det rör sig om en bugg eller om jag bara har gjort något fel, eftersom spelet är irriterande dåligt att tala om för mig vad jag gör rätt eller fel och vad som behöver fixas.

Även om tanken med att kunna spela med andra är god har jag svårt att se hur detta skall fungera i längden. Om någon överger en stad kan du ta över den, men det fungerar inte alltid just nu. Så om ”Eliter1337” tröttnar på sin stad, stänger sitt kolkraftverk (som gav din stad el) och lämnar spelet, sitter du där med skägget i brevlådan. Du kan visserligen fortsätta, men då spelet är uppbyggt kring interaktionen mellan städer i en region kommer du aldrig utvecklas förbi en viss nivå. Och alla kartor är alldeles för små för att du på ett bra och effektivt sätt skall kunna göra allt i en stad. Nej, Maxis har medvetet infört begränsningar för att du inte bara ska kunna hålla dig till en stad. Av samma anledning kan man inte längre terraforma, utan de regioner och stadsområden som finns är vad du får.simcity_05

Samtidigt har SimCity det där magiska ”bara en timme till sedan är jag klar”. När man välj börjar bygga och staden växer fram är det lätt att bli sittande och en stor bidragande orsak är att spelet numera är mer strömlinjeformat, lite enklare att komma in och mycket snyggare. Det finns ett djup under ytan som gör att man fortsätter efter de första timmarna. Du börjar snart gå den där svåra balansgången mellan vad din stad kräver och vad du faktiskt har råd med. Men för att det skall ta mig med storm, som de tidigare spelen har gjort, måste buggarna fixas.

SimCity har en stor potential, en mycket stort potential. Med lite uppdateringar och DLC som ytterligare utökar de saker som du kan göra med din stad kan SimCity bli ett spel jag förlorar hela veckor i. Just nu är det dessvärre en frustrerande upplevelse och ett spel som både ser väldigt bra ut och har kapacitet, men inte levererar. Lite som Jesper Blomqvists fotbollskarriär en gång i tiden. Jag misstänker starkt att SimCity kommer att gå samma väg som The Sims med expansion på expansion för att bygga ut spelet och ”förbättra upplevelsen för spelaren”. Synd att grundspelet inte var allt detta.

SimCity , reviewed by Pär Wirdfors on 2013-03-21T12:00:31+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 21 mars, 2013