The Sims 4

The Sims 4

Vid detta lag känner de flesta till Maxis spelserie The Sims. I dagarna släpptes fjärde upplagan och det är återigen dags för alla intresserade att spela en virtuell version av mamma, pappa, barn. Lever spelet upp till de tidigare versionernas framgång och vilka nyheter har du att vänta dig?

Namnlös

Det nya verktyget för att skapa dina digitala familjemedlemmar är numera så pass enkelt att jag vid första försöket inte fattade hur jag skulle göra. Efter några klick förstod jag och då kände jag mig rätt korkad. Det är bara till att klicka och dra i alla kroppsdelar för att skulptera om karaktärerna tills du har skapat en sim du är nöjd med. Efter det har du möjlighet att skapa olika garderobsutstyrslar för de olika delarna av dagen och livet. Nyhet är också att dina karaktärer kan göra flera saker samtidigt och att deras känslor påverkar hur de beter sig. Innan livet börjar får du också välja dina sims mål i livet så som datormogul, stor familj med flera. Dessa mål får du senare belöningar för om du lyckas uppnå. Husbyggarläget har aldrig varit så smidigt som nu, färdigdesignade rum och möjligheten att dra i väggarna för att förändra storlek på husets ytor. Nästan samtliga inredningsalternativ har flera färgval och det finns en del föremål att låsa upp genom framgång i karriär och när du lyckas att nå dina uppsatta mål. Inredningen kan staplas och läggas i flera riktningar, vilket ger en mer levande känsla i ditt hem. Det går att höja och sänka husgrunden men du kan bara välja en nivå för hela bygget.

the sims 421

När du har skapat din spelkaraktär börjar resan. Du bygger ditt hus och skaffar dig en inkomst. Grannmiljön kring har blivit mer fylld av liv jämfört med tidigare spel. Du kan gå ut och gå eller jogga till en park bakom husen. Det går snabbt att hitta vänner och potentiella partners till dina sims i grannmiljön. I bakgrunden till villaområdet kan du skymta en skyline av en stad du inte kan komma till, lite retfullt men samtidigt kanske ett tips om vad som kan komma i framtiden? I takt med att din inkomst växer så går det snabbare och snabbare att bygga ut huset. När jag spelat några timmar har min karaktär fru, barn och en framgångsrik karriär. Det är först nu som pengarna börjar rulla in i större utsträckning och huset växer i takt med att det sker. Det finns en hel del valmöjligheter när du skall bygga ut ditt hus och tack vare de många färgalternativen räcker det som finns ett bra tag.

Allting fungerade perfekt tills jag efter några timmar möts av en oväntad krasch och allt jag har byggt försvinner. Efter ytterligare ett tag i spelet upptäcker jag också att flera funktioner som jag har kommit att förvänta mig ifrån tidigare upplagor har försvunnit oförklarligt. Det går inte längre att förändra terrängen på din tomt, du kan inte bygga en pool och världen är inte särskilt öppet längre. Varje gång din sim skall besöka ett grannhus eller ett av de få husen som finns i centrum så möts du av en laddningsbild. Den fina grannmiljön kring huset känns helt plötsligt som en fasad med tomma lådor. Mängden platser att bygga på har också blivit mindre och för att bygga nytt får du riva gamla eller existerande hus.

laddar...

När första spelet släpptes för cirka 14 år sedan så hade jag precis börjat högstadiet. Jag spelade mestadels fps, rollspel och strategispel. I mina dåvarande tankebanor verkade en livssimulator helt främmande för mig. Men tack vare goda minnen ifrån Maxis Sim city-serie gav jag spelet en chans. Jag hade fantastiskt kul med mina sims, jag byggde hus, herrgårdar och fina bassänger att bada i. När jag tröttnade på mina digitala kreationer lät jag liemannen komma på besök. Förvisso slutade jag spela första upplagan relativt fort men min lillasyster har spelat det desto mer. Där i ligger en av de stora anledningarna till Maxis framgång med The Sims. Alla vill spela det oavsett kön och ålder. Därför känns det som en ännu större besvikelse när Maxis inte tar till vara på sin framgångsrika spelserie och utvecklar den framåt istället för bakåt.

the sims42

Initialt var min reaktion positiv och jag uppskattade de förbättrade verktygen för att skapa nya sims och hus. Nyheter som att mina sims kan göra flera saker samtidigt och att de har ett större känsloliv välkomnas också. Tyvärr dränks alla nyheter i en känsla av att spelet kanske inte borde ha släppts än? Att funktioner från tidigare utgåvors tillsatser inte finns med vid release kan jag köpa. Men när grundläggande funktioner försvinner i ett spel som skall vara en uppföljare blir jag arg. Det är ett skämt att jag skall behöva se en laddningstid varje jag skall besöka en granne eller de enstaka husen i centrum. Utseendemässigt ser spelet inte mycket bättre ut än sin föregångare och avsaknaden av ett terrängverktyg gör att världen känns platt. En krasch i spelet känns förvisso inte helt orimligt vid release men i så fall hade i alla fall jag hoppats att spelet hade någon form av autosavefunktion. Spelet kan säkert bli bättre med några expansioner och uppdateringar men i dagsläget är det knappt värt pengarna. Enkelheten gör sig nog utmärkt för de mindre som säkerligen kommer att ha kul med spelet. Däremot förväntade jag mig som spelare av alla fyra spelen att det skulle vara så mycket bättre än vad faktiskt är.

The Sims 4 , reviewed by Fredrik Malmquist on 2014-09-18T08:26:42+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 18 september, 2014