Skumtimmen

_mg_3403

Att filmatisera en bok är inte lätt. Det går, av naturliga skäl, inte att filmatisera hela boken, och här känns det som att något saknas. Skumtimmen är baserad på debutromanen av Johan Theorin med manus och regi av Daniel Alfredson.

Julia (Lena Endre) reser hem till Öland för att rensa ur sitt föräldrahem och samtidigt träffa sin gamle far Gerlof (Tord Peterson). Hon har inte träffat honom på flera år och har svårt att förlåta honom för hennes sons försvinnande cirka tjugo år tidigare. Gerlof skulle vara barnvakt med lämnade pojken utan uppsikt och han försvann. Julias far har själv tagit saken i egna händer och försöker ta reda på vad som kan ha hänt hans barnbarn, Jens. Han måste ha försvunnit ut på Alvaret, ett stort område med alvarmark på de södra delarna av Öland. En dag får Gerlof en sandal tillhörandes Jens skickad till sig på posten. Han börjar då spekulerar i om den gamle mördaren Nils Kant kan ha något med det hela att göra. Kant avled dock 1968 i Havanna, några år före Jens försvinnande. Kan det ha varit någon form av undanmanöver från den forne mördaren och att han fortfarande vandrar ute på Alvaret under skumtimmen?

_mg_3124

Filmen är fylld av riktigt bra skådespel, främst från Lena Endre som den oroliga mamman och Tord Peterson som den gamle mannen som vill ha ett slut på alla skulder kring barnbarnets försvinnande, men även Thomas W. Gabrielsson (Äkta Människor) gör ett riktigt bra jobb som polisen Lennart som snabbt förälskar sig i Endres Julia. De lyckas fånga sina karaktärer på ett verklighetstroget sätt och visar klass i sitt skådespel.

Öland är en mycket vacker ö med fantastiskt fin miljö som de har lyckats fånga mycket bra. Filmen utspelar sig under 90-talet, vilket symboliseras av tegelstenar till mobiltelefoner och en gammal röd Volvo. Jag tycker faktiskt att det fungerar bra och det behövs inte mycket mer än så för att gestalta det nittiotal som varit. Tillbakablickar finns det naturligtvis, vilken svensk film innehåller inte tillbakablickar nu för tiden? I en av dessa får vi se Nils Kant gå ut på ett fält och skjuta två stycken tyska soldater, han lämnar sin familj och skjuter en polis under sin flykt till Havanna. Dessa tillbakablickar fyller inte direkt någon funktion, som många andra scener i denna film, speciellt när huvudrollsinnehavarna återberättar scenerna i dialog. Naturligtvis finns det någon enstaka scen som fyller någon funktion. Ett exempel är några scener som utspelar sig i Havanna som beskriver Kants sista tid i landet Kuba.

_mg_4674

Skumtimmen promotas som en mystisk thriller, men saknar både mystik och spänning. Pulsen ökade en gång, i två sekunder. Och det var det enda. Storyn känns som en gropig väg, ojämn och rätt förutsägbar, här kommer en grop till, och här var det en till. Filmen fungerar ändå som ett helt okej drama. Mest tack vare de fantastiska skådespelarna och det vackra fotot.

Skumtimmen , reviewed by Fredrik Nyström on 2014-02-12T15:00:17+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 12 februari, 2014