Sling Blade
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Sling Blade

-So I taken the Kaiser blade, some folks call it a sling blade, I call it a Kaiser blade, and I hit my mother upside the head with it. Killed her. Some folks has asked me: ”If you had it to do over again, would you do it the same way?” Well, I reckon I would.

sling11

Som 12-åring dödade Karl Childers sin mamma och hennes älskare och har suttit inspärrad sedan dess. Nu anser läkarna att han är ofarlig för resten av samhället och efter 25 år ska han få klara sig på egen hand. Snart har han fått jobb på en verkstad och blivit vän med den unge Frank. Karl får bo hemma hos Frank och hans mamma där han även lär känna mammans obehaglige pojkvän.

sling09

När Billy Bob Thornton fick sitt genombrott var det inte bara i egenskap av skådespelare i Sling Blade. För den insatsen blev han förvisso Oscarsnominerad men det var för sitt manus som han vann en Oscar. Han hade dessutom regisserat Sling Blade själv med en budget på under en miljon dollar. Debutant var han också. Som den utvecklingsstörda Karl Childers är han nästan oigenkännlig. Inte ens när jag försöker se spåren av hans karaktär i Bad Santa ser jag att det är Thornton.

sling04

Sling Blade är en stillsam film med långa tagningar. Skådespelarna får bestämma dialogens tempo men varken de eller kameran rör sig speciellt mycket. Med detta i åtanke får man väl säga att Lucas Black (Jarhead) genomför en av de mest imponerande barnskådespelarinsatser någonsin. I flera scener är det endast Frank och Karl som sitter och pratar. Karl pratar inte så mycket vilket innebär att det är Black som för scenen framåt. Detta sker fläckfritt och många gånger utan att skådespeleriet slipats i efterhand under klippningen. Relationen mellan Karl och Frank är väldigt ömt skildrat och de har båda tillräckligt mycket charm för att fylla de nästan 150 minuternas speltid. De tycker båda två att den andra pratar roligt och det tycker vi tittare också. Bredare sydstatsdialketer får man leta efter.

sling03

Men här finns givetvis en mörkare sida också. Karls närvaro gör Frank lugn och han slipper känna sig nervös. Trots sin låga ålder har han en del att känna sig nervös för. Hans pappa tog livet av sig för en tid sedan och mammas pojkvän Doyle avskyr honom och tar varje chans att säga det. Doyle avskyr det mesta. Han står varken ut med dvärgar, efterblivna, antika möbler eller bögar. Han har ett band tillsammans med ett antal udda personligheter (den rullstolsburne singer/songwritern Vic Chesnut är en av dem) och kräver att hans nya familj ska lyssna när de övar och super sig fulla. Doyle är både en brist och vinst i Sling Blade. Han är för patetisk för att man ska kunna ta honom på allvar och det är svårt att inte skratta åt hans idioti. Därför blir det problematiskt när Linda (Franks mamma, spelad av Natalie Canerday) inte bara slänger ut åbäket som förpestar hennes liv. Hon säger till Frank att hon väntar på att Doyle ska tröttna på henne och att han aldrig låtit henne vara om hon lämnade honom. Trots alla förnedringar och våldsamheter han utsätter de andra för är han ändå mer skrattretande än hotfull i mina ögon. Men i denna förlängda Director’s Cut finns en scen där hans förhållande till polisen blir tydliggjord och det gör honom faktiskt obehagligare än tidigare.

sling06

Jag läste i någon recension att de nya scenerna och de förlängda scenerna inte tillför så mycket i Sling Blade. Det är förvisso över tio år sedan jag såg originalklippningen av filmen och är lite osäker på vad som tillkommit, men förutom den redan nämnda scenen finns här en ny scen i vilken Frank vill ge sin tjej en bukett blommor som stärker likheterna mellan Karl och Frank. Tjejen vill inte att någon ska se henne och Frank tillsammans utan att de ska träffas på deras hemliga plats och som ung var Karl också någonting som skulle gömmas undan. Trots olikheterna mellan Karl och Frank blir scenen ännu ett exempel på situationer som ökar Karls empati för Frank på grund av sina egna erfarenheter.

sling01

Det är en underbar samling personligheter som befolkar Sling Blade. John Ritter (som även spelade mot Thornton i Bad Santa innan han dog) spelar Lindas homosexuelle arbetsgivare, Robert Duvall (Sherlock Holmes sista fall och Jack Reacher) dyker upp i en kort men minnesvärd scen och J.T. Walsh (som liksom Ritter endast blev 54 år) spelar en annan förbrytare på Karls sjukhus. Dessa och alla de andra är på ett eller annat sätt missanpassade och har fattat ett beslut om hur de ska hantera sitt utanförskap. Några har valt att utöva makt över de svagare och några håller ihop och låter de andra i den löst sammansatta gruppen ha sina egenheter i fred. Resultatet är en film om att acceptera sig själv och göra vad man kan med de egenskaper man har.

sling13

Sling Blade var väldigt omtalad när den var ny och borde vara det fortfarande. Den har värme, mörker, humor, sorg och fantastiska skådespelare. Kanske den är lite förutsägbar, men resan är så vacker och rolig att det inte gör någonting. Köp den billiga svenska utgåvan och uppdatera sedan till denna fina amerikanska utgåva från Miramax som innehåller både Director’s Cut och massor av extramaterial.

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Sling Blade, reviewed by Mattias Berg on 2013-11-28T07:00:17+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 28 november, 2013