Filmfenix | Små citroner gula - Recension - Filmfenix.se

Små citroner gula

Kajsa Ingmarssons roman Små citroner gula var 2005 års bäst säljande bok. Inte oväntat var den planerad för att filmas redan två år senare men projektet sköts upp och först i år kom filmen upp på bio. Den som väntar på något surt väntar aldrig för länge?

Små citroner gula, Rakel Wärmländer

Regissören till Små citroner gula, Teresa Fabik, både startade och avslutade min filmkarriär. På inspelningen av Fabiks förra film Prinsessa valdes jag ut särskilt bland statisterna för att spela Kameraman #2 på sitcomen som spelas in i filmen. Kameraman #1 spelades av Tommy Sporrong, en skådespelare som orättvist nog ofta utelämnas ur i eftertexterna, som i sin Säpo-roll i Hamilton: I nationens intresse. Vi får båda instruktioner av riktiga SVT-kameramän om hur man filmar på ett trovärdigt sätt. Rutinerade Tommy har inga som helst problem med att kopiera de exakta rörelserna, medan jag som bäst gör en dålig imitation av Kameraman #1. Mycket riktigt så ber kameramannen mig att bara hålla still kameran när det blir dags för tagning. I den färdiga filmen ska man ha mycket god vilja för att ens hinna se baksidan av Kameraman #2. Läs gärna denna recension för vad den är, ett sätt att göra upp med Teresa för att hon klippte bort början på min väg mot Hollywood.

Små citroner gula handlar om Agnes (Rakel Wärmländer) som försöker lyckas i restaurangbranschen. Filmen börjar med att hon får sparken från en restaurang ägd av krogkungen Gérard (Dan Ekborg). Strax efteråt slutar en av Gérards bästa kockar, Kalle (Eric Ericson), och han frågar Agnes om hon vill starta en egen restaurang tillsammans med honom och hans sambo. Agnes tvekar men får påtryckningar av sin mor Maud (Anki Lidén) som även går in med pengarna som behövs. I Agnes hus bor matkritikern David (Sverrir Gudnason) och det som börjar med ett försök att få honom att skriva om hennes restaurang, utvecklas snart som en romans. Agnes kan samtidigt inte släppa sitt ex Tobias (Richard Ulfsäter) en rockmusiker som bästa vännen Lussan (Josephine Bornebusch) försöker få henne förstå inte är bra på något sätt. När restaurangen går dåligt tvingas Agnes berätta för sin far Sven (Tomas von Brömssen) att husbilsresan i Italien som han och Maud drömt om inte kan bli av då pengarna är borta. Om inte föräldrarnas inspiration från Italien kan vara just det som Agnes och restaurangen behöver.

Små citroner gula, Rakel Wärmländer, Josephine Bornebusch

Vad har hänt med Kajsa Ingemarsson? Hon brukade ju vara rolig. Jag minns speciellt Detta här hänt, ett program så roligt att jag spelade in på video även om bäst före datumet inte var mer än några dagar. På senare tid trodde hon att det var ett smart karriärval att göra en svensk Weakest Link och vara lika elak som BBC:s Anne Robinson. Skulle programmet ha gått i en större kanal än Sjuan hade det kunnat göra henne motsatsen till folkkär men i och med att hon inte heller tog någons tid, klarade hon sig ifrån detta. Nu har jag inte läst Små citroner gula, men jag gissar att det inte är någon jätterolig bok? Det baserar jag i och för sig bara på att detta inte är en jätterolig film.

Humorn i filmen består ofta av slapstick och det har väl aldrig någonsin fungerat i en svensk romantisk komedi av detta slag. Jag tror Fabik vill göra Bridget Jones Dagbok utan att direkt veta vad som är roligt. Skulle Dan Ekborg i Jönssonligan spelar högt-form locka till skratt? Ett rasistiskt porträtt av en fransman som hade buats ut på en Nils Poppe-revy? Förutom glädje uteblir även de andra känslorna man upplever när man ser en bra film. Det blir aldrig särskilt romantiskt och många scener med potential, skulle kunna vara mycket mer gripande. Ofta finner jag mig sitta och fundera på vad som kunde gjorts mer under scenerna och ofta finns det uppenbara grepp som missats. När väl någonting händer går det jättedåligt eller jättebra. Små citroner gula är verkligen överdrifternas film, mer än de stora känslornas.

Små citroner gula, Rakel Wärmländer, Sverrir Gudnason

Det bästa med filmen är Agnes relation till ex-pojkvännen Tobias. Den helt blinda saknaden hon gång på gång visar är något jag själv kan känna igen, och vi får här som utomstående se det precis som våra verkliga vänner gör det. Tyvärr är Ulfsäters Tobias ännu en pajas-skapelse, så denna före detta-relation som skulle kunna varit väldigt realistisk, blir i filmen bara okej. Jag gissar att detta är mycket bättre skildrat i boken, annars hade den snabbt synts på bokrean istället för på pockettoppen. Rakel Wärmländer är fullt godkänd men hon har lite för mycket film att vara bra i. Tyvärr kände jag samma sak efter Se upp för dårarna så huvudroller kanske inte är hennes grej. Sverrir Gudnason är bättre och lyckas hitta en personlighet jag känner igen väl, även om jag inte köper att den personen skulle jobba som hemlig matskribent. Roligast i filmen är inte oväntat Josephine Bornebusch som inte gör en roll helt olik Mickan i Solsidan, men trots att Lussan är betydligt mindre välskriven klarar hon sig nästan lika bra här.

Små citroner gula, Rakel Wärmländer

Sammanfattningsvis så gör du säkert bättre i att läsa boken. Och jag skojade bara i början, jag hyser inte något som helst agg mot Teresa Fabik. Hon är dessutom supertrevlig och passade på att signera min DVD av Hip Hip Hora! efter inspelningen. Se hellre den filmen eller ännu hellre, om du vill se en betydligt bättre film på liknande tema som Små citroner gula – se Råttatouille.

Rating: 2.0/5 (3 votes cast)
Små citroner gula, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-07-14T07:00:17+00:00 rating 2.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 14 juli, 2013