Småstadsliv – The Movie

Småstadsliv – The Movie

CANON Kameran XF305.Still388

Småstadsliv är ett humorgäng från Hälsingland som gjort film, radio och teater sedan 2008. Många söder om Gävletrakten har nog inte hört så mycket om dem, trots att de citerats i direktsänd tv under vinter-OS på SVT och har tusentals visningar på Youtube. Jag har fått möjligheten att se deras senaste film, och eftersom jag ursprungligen är från deras trakter, så har jag tagit hjälp av min skånska kollega Fredrik som får se filmen ur en annans vinkel.

Anders och Veronica är ett krögarpar som flyttar från storstan till den hälsingska landsbygden för lite miljöombyte efter att deras dotter av någon anledning slutat prata. De har valt att ta över den gamla herrgården i byn där de direkt får inbokat både dop och bröllop. De ångrar rätt snabbt denna flytt när de väl börjar stifta bekantskap med byns invånare som visar sig vara allt annat än normala.

CANON Kameran XF305.Still462

Huvudrollskaraktärerna spelas av Jakob Stadell och Maggie Moberg, övriga roller spelas främst av skaparen Christer Johansson och hans ständiga vapendragare Christian Wallin. Skådepelet är helt okej och de lever sig in i sina karaktärer riktigt bra. Inspiration till byns invånare kommer direkt från den by de själva lever och är uppväxta i, kan hända att de kryddat på det hela en del. Stadell och Moberg har jag inte sett ”in action” tidigare, men det märks att de jobbar inom showbiz.

Vad gäller ljud och bild så märks det att det är amatörmässigt gjort, framförallt på ljussättningen då det är många scener som utspelar sig utomhus, som de inte riktigt fått till. Filmmusiken är tagen från hälsingeskogarna även den och ett band kallat Hälsingefyr, vilket gör sig väldigt bra tillsammans med överblicksbilderna av en småby.

CANON Kameran XF305.Still244

Humorn fungerar bra för mig som förstår språket och upplevt det på nära håll, men det är ganska mycket samma sak som de tidigare filmerna/radioprogrammen och liveshowerna vilket gör att det känns väldigt mättat. Det största problemet med filmen är alla karaktärer som allt som oftast inte fyller någon större funktion och deras scener känns onödigt inskrivna i manus. För min del hade de inte behövt haft med alla sina karaktärer ”bara för att”, utan lagt störst fokus på krögarparet och de få figurer som redan fyller en funktion för berättelsen.

Vad tyckte Fredrik då om Småstadsliv – The Movie? Han var inte lika nöjd som jag. Trots att han var den enda i hans kamratskapskrets som inte har hört talas om Småstadsliv, så har han inte lyckats ryckas med i hypen med hjälp av deras senaste långfilm. Det blev inte många skratt. Men som försvar så är han rätt sparsmakad när det gäller komedier som får honom att skratta och känna sig underhållen. Män utklädda till kvinnor har setts i bland annat HippHipp tidigare, en galen hund som aldrig syns eller en naken mansrumpa hängandes från ett tak var helt enkelt inte hans smak. Dock tycker han ändå att det är kul att ett amatörgäng ändå försöker underhålla, och på många håll i landet ändå lyckas.

CANON Kameran XF305.Still201

Jag tycker att Småstadsliv är väldigt kul och de lyckas ofta bidra till många skratt, men tyvärr blir det för rörigt i ”The Movie”, och jag finner den inte lika underhållande som de tidigare filmerna. Med tanke på att det är en amatörproduktion så tycker jag ändå att de har lyckats helt okej.

Småstadsliv - The Movie, reviewed by Fredrik Nyström on 2015-05-22T08:00:49+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 22 maj, 2015