Smurfarna 2

De är små, de är blå och de bor i skogen. De är smurfarna!

Smurfarnas ärkefiende Gargamel (Hank Azaria – Happy Feet 2 ) har slagit världen med häpnad och blivit världens mest kände trollkarl. Han fyller fulla hus med sina shower. Nu är han i Paris och smider ondsinta planer och allt han egentligen behöver är lite smurfessens. Planen för att lyckas med detta är att kidnappa Smurfan och få henne att avslöja formeln. Sagt och gjort! Med hjälp av familjen Winston förstärkta med Harrys styvfar Victor ger sig gammelsmurfen med tre utvalda smurfar till den vanliga världen för att rädda Smurfan och dessutom världen i övrigt från Gargamels illdåd.

I förra filmen hamnade smurfarna i New York och träffade familjen Winston och nu är de alltså i Paris. Lite närmare smurfarnas ”hemland” Belgien. Att göra en Smurfarna 2 är givetvis en lågt hängande frukt. Bara att håva in pengarna för målgruppen är tydlig och ”på”. Smurfarna är enkla. De har i princip bara ett karaktärsdrag var och det gör att de blir tydliga, även om det just i denna film sker en liten uppmjukning av en smurfs karaktär. Smurfan är unik. Det är ju visserligen alla smurfarna, men just Smurfan är dessutom unik genom att hon är Gargamels skapelse något som Gargamel försöker dra nytta av genom att anspela på att smurfan egentligen inte hör hemma i smurfbyn och hos smurfarna.

I denna film introduceras två nya smurfliknande varelser skapade av Gargamel. De är som smurfarna fast inte blåa och kallas busarna. De är också lite skadade av den elaka miljö som Gargamels närhet innebär. Ny är också Harrys styvfar Victor som är en typisk rolig bifigur. Därmed är han också ytterst enerverande, fast å andra sidan är han den som också ger flest skratt.

Smurfarna 2 är gjord för 3D och det märks väldigt tydligt på några ställen i filmen. I inledningen visas smurfarnas historia genom att ha en pop-up-bok som berättar hur de kommit till och hur de bor och så vidare. Detta gör sig säkert bra i 3D, men i 2D blir det ganska platt. Här skulle Sony kunna dra lite lärdom av hur Pixar gör filmer. Pixar ser nämligen till att scenerna fungerar både i 2D och 3D.

Smurfarna 2 innehåller spänning och lite roligt och får mest ses som en ok uppföljare, som passar målgruppen som handen i handsken. Alla pratar svenska (om man vill det). Och katten Azrael lockar säkert till några skratt för barnen som ser filmen. Vi som är vuxna bör nog inte förvänta oss för mycket eller analysera filmen djupare, för det klarar den inte av. Gillade man den första smurf-filmen så går nog denna hem också.

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Smurfarna 2, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-01-10T07:00:55+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 10 januari, 2014