Snitch
Rating: 3.3/5 (4 votes cast)

Snitch

Många skådespelare som oftast kategoriseras som actionskådisar, till exempel Sylvester Stallone och Jean Claude Van Damme, har ibland försökt byta till andra genrer för att visa att de är mer mångsidiga skådespelare än vad gemene man tror. Stallone gjorde det redan på sent 70-tal med FIST och Van Damme gjorde JCVD. Likadant är det med Dwayne ”The Rock” Johnson som först var den enda roliga och minnesvärda skådisen från Be Cool, där han var homosexuell cowboy-wannabe. Nu satsar han på en mer verklighetsbaserad och tyngre film som handlar mer om rollprestationer än om att visa musklerna.

snitch8

Det kan sägas redan från början att Snitch inte är en actionthriller som det står på fodralets baksida. Istället skulle jag vilja kategorisera filmen som en dramathriller med lite inslag av action. Så har du förhoppningen att se en film med nonstop-action, glöm det! Först 40 minuterna är det mest dialog. Lite skottlossning i mitten av filmen samt en spännande biljakt som final är det som bjuds i actionväg. Johnson själv är bara med i ett slagsmål där han själv får mest spö. Med denna film försöker Johnson med ett bra resultat att gör ett mer nedtonat och mänskligt porträtt av en fader som av samvetskval måste hjälpa DEA (Drug Enforcement Administration) för att reducera sonens straff. Filmen tar upp hans dilemma om hur mycket han ska hjälpa sin son utan att det drabbar hans nya familj och människor runtomkring på ett negativt sätt.

snitch7

Allt börjar med att Johnsons son åker dit i ett narkotikatillslag som kommer att ge honom minst tio år på kåken. Enda sättet för att få reducerat straff är om han tjallar (snitch) på andra människor, problemet är bara att han inte känner några andra narkotikaanvändare och vill inte heller tjalla. Det får hans far som äger ett åkeri (svenska översättningen säger byggbranschen!) att göra en deal med åklagaren, spelad av en rätt botoxad Susan Sarandon, och DEA att gå undercover och göra affärer med knarkhandlare. För att komma i kontakt med de ”rätta” människorna tar han hjälp av den tidigare straffade, numera anställda Daniel James spelad av Jon Bernthal. Bernthal är precis lika bra som Johnson i sin rollprestation som den tidigare gängmedlemmen som vill starta om med sin familj. Även de andra skådisarna i birollerna gör riktiga bra insatser, där Barry Pepper ser riktigt nedgången ut som DEA-agent.

snitch1

Jag tolkar filmen som ett rätt kritiskt inlägg mot Amerikas krig mot droger, för det verkar som att det förekommer hetsjakt på förstagångsnarkotikaanvändare. Enligt filmen döms dessa människor för sitt brott högre än för brott som misshandel, utnyttjande av barn samt dråp. Ända sättet att komma undan eller reducera sitt straff blir att tjalla på andra människor, vilket gör att vissa som har fastnat i rävsaxen kanske sätter dit oskyldiga människor för att komma billigare undan. Filmen hade lätt kunnat bli en standardiserad tv-film med moralkakor och en sentimental ton i skildringen av en desperat faders kamp för sin son, men regissören Ric Roman Waugh lyckas istället göra filmen riktigt spännande med bra skådisar.

Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
Snitch, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-08T12:00:38+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 8 september, 2013