Sofia den första Vol.2 – Redo att bli prinsessa
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

PRINCE JAMES, PRINCESS SOFIA

Återigen tar jag mig ann en Disney Junior produktion. Det som skiljer Sofia från Jake eller Musse, som jag tidigare recenserat, är att här interageras det ingenting med tittaren. Här är det helt vanligt barnprogram utan trams som att räkna får och vilken färg som ska användas.

Filmen innehåller fem stycken avsnitt om Sofia och hennes familj. Sofia är inte en vanlig flicka. Hon är en prinsessa. Här får vi följa hennes vardag och hur livet ser ut som ung prinsessa. Vi får bland annat se hur Sofia och hennes syskon hanterar situationen när ett stort fönster med familjen avbildad på sig går i kras. Sofia hjälper en klasskompis, ni vet den tysta, blyga, som ingen egentligen gillar, att bli populär genom ett gemensamt skolarbete. Kaninen Klöver blir tränad att göra olika konster för att försöka vinna en tävling. I ett avsnitt får Sofia besök av Jasmine från Aladdin.

Sofia2_screenshot8

Backstoryn till att Sofia helt plötsligt blivit prinsessa är att hennes mamma gifter sig med kung Roland II. Tidigare bodde hon och hennes mor nere i staden, som helt vanliga människor. Sofia måste nu lära sig allt vad som krävs för att bli prinsessa. Hon är en vänlig tjej som vill alla väl och gör sitt bästa för att alla ska vara nöjd och glad. Det är vad hela serien går ut på. I alla de fristående avsnitten följer vi Sofia och hennes vänner och familj och tittarna får lära sig om rätt och fel. Familjen består av Sofias nya syster Hanna. Hon ska alltid ha det snyggaste i modevärlden, är arrogant och, enligt henne själv, bäst och populärast. Hanna har en tvillingbror som heter Max. Han är den typiska busungen som, enligt oskriven lag, bör finnas med i varje barnprogram. Sofias mamma Miranda ägde tidigare en skobutik, men har nu blivit drottning när hon gifte sig med Hanna och Max pappa Kung Roland II, som var i behov av nya tofflor. Föräldrarna är de visa och berättar alltid för barnen vad som är rätt och fel. På slottet där de bor finns även trollkarlen Fredrik, vars trollformler inte alltid fungerar om det är tänkt.

Sofia2_screenshot7

Sofia den första är inte tecknat på vanligt sätt, utan det är CGI animerat. Det fungerar bra tack vare den mjuka stil och enkla färger de använder. Sång och musik är ett stående inslag i serien. Risken är ganska stor att det blir för mycket sång och det blir larvigt, men här fungerar det bra. Genren varierar beroende på situationen sången uppstår. Jag uppskattar att det inte interageras, utan karaktärerna kör på helt i sin egen takt. Efter Jake & Piraterna och Musses klubbhus känner jag mig mättad på ”Vilken färg ska jag trycka på?” och ”Vart är kossan?” och så vidare. Här kan man lugnt luta sig bakåt och bara hänga med. Vid första anblick kan detta tyckas vara en serie för flickor, men jag anser att pojkar lika gärna kan titta på Sofia den första främst då den innehåller det viktiga budskapet vänskap och hur man ska ställa upp för varandra.

Hade jag varit 4 år så hade jag älskat den här serien. Den har humor, sång, musik och spännande moment. Nu är jag 27 år och känner att det är ett program jag gärna kan se tillsammans med mina små, som tycks uppskatta Sofia den första. Jag har dock inte fått några speciella åsikter från min hjälpreda denna gång.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Sofia den första Vol.2 - Redo att bli prinsessa, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-03-29T07:00:47+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 29 mars, 2014