Solar Storm

Solar Storm

Som science fiction-fan ser jag mer än bara storproduktionerna. Även om filmer med massiva budgetar som Prometheus inte klarar av att leverera något vettigt kan ibland lågbudgetrullar vara underhållande.

19-2Solar Storm (finns även under titeln Exploding Sun) är trots det estetiska omslaget en förpackad TV-film med alldeles för lång speltid. Berättelsen ligger i tiden som visar jungfrufärden av rymdfärjan Roebling Clipper som ska ta en besättning på sex personer på en rundtur kring månen och tillbaks. En av resenärerna är självaste presidentfrun som är mån om att visa att det är ofarligt samtidigt som presidenten själv behöver lite bättre opinionssiffror. Det här är starten på rymdturism för alla är tanken.

Självklart går något fel på väg mot månen och istället för att åka i retur mot jorden efter månen slungas rymdfärjan rakt mot solen. Farkosten är utrustad med hyperavancerade motorer som förstärker energin som den plockar upp från solens strålar. Om den träffas av solen kan det bli katastrofala följder för jorden som med all säkerhet går mot undergång.

Solar Storm 01 Precis som Prometheus innehåller Solar Storm vetenskapliga felaktigheter, men de är trots allt och lite överraskande till antalet färre. Ett exempel är att när rymdfärjan åker slangbella runt månen upplever de G-krafter något som i verkligheten inte skulle ske. Andra detaljer är att när farkosten bara är några minuter bort från solen så kan besättningen föra konversationer med folket på jorden trots att ljus borde ta cirka sju minuter att färdas till jorden och ytterligare sju minuter tillbaka. Jo, det gör sig inte så bra på film med tårfyllda farväl med 15 minuters avbrott mellan meningarna. Då bortser jag även från att farkosten borde vara mjuk som smält ost vid det här laget.

Dialogen, regin och skådespelet håller precis den låga klass du kan förvänta dig av en TV-film på någon avdankad kabelkanal. Manuset följer hjälpligt de givna mallarna och det finns inga som helst överraskningar mer än möjligtvis att de lyckas dra ut på det hela i nästan tre timmar. En av huvudrollerna innehas av David James Elliot som några kommer ihåg från TV-serien J.A.G.. Den mer kända Julia Ormond finns med i en sidohistoria och jag måste säga att jag är förvånad att se en så meriterad skådespelerska som henne i en produktion som denna.

Solar Storm 02Visst, jag kan medge att jag var brutalt hård mot Prometheus och kanske något snällare mot Solar Storm. Båda två gör en vetenskaplig ansats, men Prometheus bygger hela filmen på just att vara vetenskaplig. Solar Storm försöker knappt göra dussinunderhållning och det kapas friskt på både realism och genomtänkt manus. Prometheus är avsevärt bättre i alla andra jämförelser, men ungefär lika dålig när det kommer till den vetenskapliga realismen som Solar Storm. Jag rekommenderar väl egentligen inte att se någon av dem om du är intresserad av film grundad i vetenskaplig ansats.

Solar Storm, reviewed by Mats Lundberg on 2013-10-17T07:00:03+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 17 oktober, 2013