Song for Marion

En film om att finna kraft och inspiration på ålderns höst. För Arthur har en stor sorg gjort att livet känns meningslöst och han har svårt att ta sig vidare eftersom han avvisar all hjälp. När det är som allra mörkast kliver en ung och glad körledare in i hans liv och förändrar allt.

Song for Marion 1Någonstans i London träffar vi den lite grinige farbrorn Arthur (Terence Stamp, Valkyria, The Limey), som innerst inne är snäll och älskar sin fru Marion (Vanessa Redgrave, The Seven-Per-Cent Solution, The Devils). Marion är en tydlig motpol till sin motsträvige man och hennes stora passion är pensionärskören där hon har många väldigt goda vänner. Arthur är inte alls förtjust i kören och framför allt inte valet av sånger och undviker följdaktligen den muntra samlingen av sångfåglar så mycket han bara kan. Kören leds av den dedikerade och charmiga Elizabeth (Gemma Arterton, Byzantium, Runner Runner) som nu anmält dem till en stor tävling.

Song for Marion 2Marion som redan är sjuklig och rullstolsburen blir plötsligt ännu värre däran och tvingas till slut ge upp sången. Eftersom kören och vännerna betyder allt för henne uppstår en konflikt med Arthur som hellre ser att hon ligger hemma och vilar. Men Marion vägrar att i stillhet vänta in döden och frustrationen stiger när hon inte finner sympati hos sin livskamrat. Även deras son James (Christopher Eccleston, Thor: The Dark World) och barnbarnet Jennifer hamnar i kläm när Arthurs humör resulterar i en spricka i familjen. Det är då Elizabeth upptäcker att den blyge Arthur hyser en oanad talang som sångare. Frågan är om det går att övertyga och uppmuntra honom till att ta sig an uppgiften i Marions ställe? Tävlingen närmar sig samtidigt som Arthur förståeligt nog är riktigt deppig. Om han vill och orkar finns en plats ledig för honom och Elizabeth gör sitt bästa för att motivera honom till att ta ton.

Song for Marion 4Song for Marion har vaga drag av att vara en slags Hollywoodifierad lightversion av Amour, där den naturligtvis undviker att vältra sig i de allra mörkaste bitarna och istället tar den sentimentala vägen. Precis som Arthur tycker jag att det blir fånigt med ett gäng gamlingar som rappar om sex eller går ner på knä för att spela luftgitarr till Mötorheads Ace of Spades, men blir de lyckliga av det så är det väl bara trevligt. Trots några gräsliga scener av denna karaktär, plus faktumet att jag inte känner att jag tillhör filmens målgrupp och inte alls uppskattar humorn, så är Song for Marion en rätt så trivsam film om än lite väl sävlig i sitt tempo. Skådespeleriet fungerar i alla fall otroligt fint, vilket räddar filmen ibland och insikterna som Arthur så sakteliga kryper sig närmare är säkert applicerbara på de flesta av oss, förr eller senare i livet.

Song for Marion 3Regissören och manusförfattaren Paul Andrew Williams har gjort en sorglig film främst riktad till den äldre generationen som nog kan var rätt så jobbig att se för en del, då den anspelar på igenkännande och verkligen anstränger sig för att dina ögon ska vattnas. Det är också en väldigt annorlunda och otippad film, för att vara regissören, då hans tre föregående filmer har bestått av skräck och thrillers (London to Brighton, The Cottage, Cherry Tree Lane), varav den förstnämnda är både en höjdare och den enda jag sett av dessa. Även om det är en orättvis jämförelse så föredrar jag dock fortfarande tunga Amour före lättviktaren Song for Marion, alla dagar i veckan.

Song for Marion, reviewed by Hans Råman on 2013-10-28T12:00:03+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 28 oktober, 2013