Sonic & All-Stars Racing Transformed
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Sonic & All-Stars Racing Transformed

Kartgenren tycks vid en första anblick vara en av de enklaste genrerna att bemästra. Kanske är det just därför det gång på gång dyker upp mediokra sömnpiller baserade på allsköns stora spellicenser. Bara i vinter har vi fått köra kart med såväl F1 cirkusen som med Media Molecules charmiga små trasdockor. Så hur sällar sig då SEGAs utmanare till skaran?

När SEGA i förfjol lanserade Sonic & SEGA All-Stars Racing var det många som gnällde över hur man börjat apa efter Nintendo genom att ge sig in i kartgenren. En befängd kritik då SEGA lyckats med denna bedrift redan sexton år tidigare då de hoppade på tåget med deras Game Gear exklusiva Sonic Drift. Att Sonic & SEGA All-Stars Racing och dess uppföljare Sonic & All-Stars Racing Transformed (varning för andnöd utfodras i båda fallen) skulle vara generiska Mario Kart-kloner är också allt annat än sant. I själva verket påminner spelen till stor del mer om utvecklarnas (Sumo Digital) egna gamla spel OutRun 2 – med tydliga influenser från dess ikoniska vansinnesbredställ.

Sonic & All-Stars Racing Transformed kretsar precis som sin föregångare kring en boost-mekanik där de tävlande får extra fart av att köra genom boost-zoner, utföra långa och följsamma bredställ samt från att utföra trick i hoppen. När alla dessa länkas samman kan det i vissa sektioner resultera i svindlande hastigheter, värdiga den blå igelkotten själv. Självklart innehåller spelet även en rad power-ups som blandar in ett element av tur i mixen. Föremålen inkluderar bland annat projektilvapen i form av fyrverkerier och isbollar, målsökande drönare, hotrod-motorer som ger extra fart men måste dumpas innan de exploderar av övertryck och basebollhandskar som fångar upp motståndarnas attacker – som sedan kan skickas iväg på nytt. Tacksamt nog kan samtliga av spelets attacker undvikas med rätt timing, tur och skicklighet.

Precis som namnet antyder kan bilarna denna gång även förvandla sig till såväl flygplan som båtar. Något som öppnar upp för nya spelsätt och låter banorna effektfullt ändra form från varv till varv – då gamla vägar försvinner och nya luftvägar eller vattenfarleder breder ut sig. Även om jag till en början avfärdade det hela som en gimmick så får jag snällt lov ändra mig i frågan. En av de absoluta höjdpunkterna i spelet är då min bil efter en rivstart längs flygbanan på ett av After Burners hangarfartyg förvandlas till ett flygplan, vars jetmotorer jag laddar upp för att snabbt flyga över till nästa fartyg och sedan vidare ner i vattnet där jag i båtform kryssar mellan vrakdelar. Medan vattenracingen i mångt och mycket påminner om det vanliga karttävlandet, fast med mindre friktion och större nyckfullhet, rör flygdelarna om ordentligt i grytan. Från att bara leta position längs banans bredd, för att få bästa möjliga linje genom kurvorna, gäller det att tänka tredimensionellt och med hjälp av rollar och loopar hitta såväl stigande som fallande banor genom luftrummet.

Spelet passar utmärkt för både stora som små då det är sockersött och färgglatt på ytan samtidigt som det fullkomligt dryper av nostalgisk SEGA-trivia för de gamla spelrävarna. Denna gång tycks fokus dock ha flyttats en aning framåt i tiden, då framförallt Master System har fått ta ett steg åt sidan för SEGAs CD-baserade konsoler – Saturn och Dreamcast. Detta gör sig tyvärr bemärkt i karaktärsgalleriet där jag varken får återbekanta mig med mina gamla favoriter Alex Kidd och Opa-Opa eller med Bonanza Bros. Att inte samtliga av karaktärerna från Sonic & SEGA All-Stars Racing gör comeback känns extra tråkigt då bredden på skaran får lida till förmån för multipla karaktärer från samma spelserier – då framförallt Sonic-serien, men även från Jet Set Radio, NiGHTS, Space Channel 5 och Super Monkey Ball.

Sonic & All-Stars Racing Transformed bjuder på ett karriärläge innehållande såväl världsturnéer som grand prix:er, time attack och singellopp. Lägg där till flerspelarläge såväl online som för upp till fyra spelare på delad skärm och det står klart att det inte finns någon brist på innehåll. Valutan “SEGA Miles” från det förra spelet har tagits bort och nya förare låses istället upp med hjälp av permanenta stjärnor som tilldelas för varje svårighetsgrad man klarar ett lopp eller utmaning på, medan banorna låses upp automatiskt allt eftersom.

Även svårigheten i spelet är väl anpassad för en bred målgrupp. Den lägsta tävlingsklassen erbjuder en lagom utmaning för att en vinst ska kännas belönande för nybörjare, varefter kurvan stiger brant för att även sätta erfarna kart-veteraner på prov. När jag nöjt lutar mig tillbaka efter att ha klarat alla spelets världsturnéer i högsta tävlingsklassen visar det sig dessutom att jag istället låst upp ytterligare en svårighetsgrad för alla tidigare utmaningar och fler därtill. Sonic och All-Stars Racing Transformed bjuder således på en utmaning för alla spelare – undantaget de som ströspelar time trials i F-Zero GXs expert- eller master-lägen medan de intar sina frukostflingor.

Största risken att du skulle bli besviken på Sonic & All-Stars Racing Transformed är om du köper spelet i tron att det är stöpt rakt upp och ner efter samma formel som Mario Kart. Om du istället är ute efter ett kartspel som kan stå på egna ben och leverera lika delar substans, bubblande glädje och utmaning så rekommenderar jag dig varmt att ge dig i lag med Sonic och hans vänner.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Sonic & All-Stars Racing Transformed, reviewed by Adam Bing on 2012-12-03T12:00:28+00:00 rating 4.0 out of 5

Adam Bing