Sons of Anarchy – Säsong 1

Harleys, skinnvästar och brödraskap. Välkommen till Charming och Sons of Anarchy – en amerikansk dramaserie i bikermiljö.

I Sons of Anarchy får vi följa med till det lilla samhället Charming, beläget i norra Kalifornien och hemvist åt MC-klubben SAMCRO (Sons of Anarchy Motorcycle Club, Redwood Original) och deras ljusskygga verksamheter. Utpressning, mord, illegal vapenhandel, och konflikter med rivaliserande gäng är bara några av de tveksamma aktiviteter som klubben befattar sig med och myndigheterna iakttar dem ständigt med ett vakande öga. I centrum hittar vi Jackson ”Jax” Teller, en ung man som slits mellan den kriminella livsstil han för och ambitionerna att göra något mer hedervärt med sitt liv. En prövning som blir än svårare när han som nybliven förälder börjar begrunda de val han gjort i sitt liv och Jax lojalitet sätts på prov. Vilken familj är egentligen viktigast? Hans riktiga familj eller SAMCRO?

Serien är skapad av Kurt Sutter som tidigare har agerat producent och manusförfattare till The Shield, där vi såg Mickhael Chiklis i huvudrollen som korrupt polis. Tematiken i The Shield är snarlik den i Sons of Anarchy då båda serierna har protagonister som rör sig i ljusskygga kretsar på andra sidan lagen och en inramning som gör att de mycket väl skulle kunna utspela sig i samma “universum”.

Sons of Anarchy är en tv-serie som uppenbarligen rör sig i vad som traditionellt betraktas vara mannens domäner och det medför även att könsrollerna placerar sig i de mer stereotypa facken. Det är männen som åker motorcykel, hanterar vapen, festar och knullar runt, medan kvinnorna oftast håller sig i periferin och tar hand om familjen. Det finns dock kvinnliga karaktärer som bryter mönstret och har både inflytande och makt över männen i deras närhet. Karaktärer vars hänsynslösa ambitioner och förkärlek för våld markerar dem som kvinnor som bryter den naturliga ordningen genom att ha traditionellt manliga egenskaper. Ibland fungerar det, ibland blir det snudd på parodiskt, men jag uppskattar i alla fall försöket att förmedla en mer nyanserad bild av seriens kvinnor. Horor och strippor får vi nog av ändå.

Skådespelarensemblen är av skiftande kaliber där man blandar välkända namn som Ron Perlman och Katey Sagal med mer okända talanger och det dyker dessutom upp en hel del ansikten som känns igen från mindre roller i andra filmer och tv-serier. Charlie Hunnam lyckas inte riktigt bära upp skinnvästen i rollen som Jax, vilket är synd då han trots allt utgör seriens huvudperson. Desto roligare är det då att se Katey Sagal, för mig hårt förknippad med Married with Children och Futurama, ta sig an en mer seriös roll som SAMCROs “First Lady” – Gemma.

Under de första timmarna tillsammans med Sons of Anarchy är jag föga imponerad av vad serien har att erbjuda. Manuset känns ofokuserat, karaktärerna är relativt ointressanta och det hela är indränkt i en ganska påtaglig “grabbighet”. Men ungefär halvvägs in i säsongen händer något och serien börjar hitta sin form. Klippningen är fortfarande lika grovhuggen, MC-åkarnas tuffa one-liners lika tröttsamma och trovärdigheten lika vacklande, men manuset är betydligt tajtare. Mer djupgående intriger etableras, skådespelarna börjar växa in i sina roller och många av karaktärerna har vid det här laget mejslats ut tillräckligt för att jag ska bry mig om deras öden. Man lyckas även leverera mer sammanhängande berättande där många av de händelser som tidigare kändes lösryckta och omotiverade nu finner sin plats i den övergripande handlingen. Efter att ha halvslumrat mig igenom säsongens inledande avsnitt utvecklar sig Sons of Anarchy således till en ganska trevlig bekantskap där serien till slut håller mig i sitt grepp ända fram till den dramatiska säsongsavslutningen.

Rating: 4.3/5 (3 votes cast)
Sons of Anarchy - Säsong 1, reviewed by Alexander Bing on 2013-05-05T12:00:30+00:00 rating 3.5 out of 5

Alexander Bing