Sons of Anarchy – Säsong 5

Lite mer snusk, lite mer våld och lite mer drama. Säsong 5 av Sons of Anarchy lever inte riktigt upp till de föregående säsongerna, men är ändå väldigt spännande. Bra, men inte skitbra är nog rätt uttryck.

Sons of anarchy 1

En lite seg början på säsongen kan jag tycka, men ger du den en chans och fortsätter titta på nästa avsnitt så sitter du snart där och ”ska bara se ett avsnitt till”. Jag är fast i den fängslande världen av motorcyklar, våld och galenskaper som inte verkar kunna ta slut i den här serien. När du tror att det inte kan bli värre, så blir det värre.

Jax (Charlie Hunnam) och Tara (Maggie Siff) gifter sig lite snabbt, vilket jag faktiskt gissade redan i den fjärde säsongen att det skulle hända närsomhelst. De flesta i gänget måste sitta av straff i fängelset och det blir en tuff tid för alla, även de på utsidan. En av medlemmarna blir mördad i fängelset i ett enligt mig löjligt uppgjort slagsmål som gör att de andra går fria. Ja, det fattade väl vem som helst att de inte kunde sitta i fängelset hela säsongen.

Sons of anarchy 5

Tara (Maggie Siff) försöker övertala Otto (Kurt Sutter) att ta tillbaka sitt vittnesmål mot klubben vilket, såklart, slutar i blodbad precis som allt annat. Detta gör att Tara hamnar i knipa vilket Gemma (Katey Sagal) självklart utnyttjar till sin fördel och använder saker hon vet till att hota Tara så att hon inte ska flytta med barnen. Det känns som att Tara tjatat om att flytta i en evighet, men det blir liksom aldrig av.

Nero (Jimmy Smits) tar en större plats i serien och inleder ett förhållande med Gemma, som ingen uppskattar. Speciellt inte Clay (Ron Perlman) som inte alls är nöjd över att det är över mellan honom och Gemma ”på riktigt” och han försöker också förstöra så mycket som möjligt för klubben i smyg, med fejkade inbrott och dylikt under säsongens gång. Allt för att han vill komma tillbaka till sin plats som president i klubben, som Jax tagit över.

Wendy (Drea de Matteo) kommer tillbaka in i serien och försöker träffa sin son Abel. Hon tar inga droger längre och vill visa att hon sköter sig. Detta slutar med att hon får i sig en dos heroin av Jax för att förhindra att hon ska försöka få vårdnad om sin son. Det gör mig så förbannad att jag har lust att sluta titta på serien, men det gör jag inte för det är så spännande.

Sons of Anarchy, Jimmy Smits

Att Otto spelas av Kurt Sutter som både har regisserat och skrivit manus har jag inte förstått förrän nu och jag tycker det är suveränt. Han är min favoritkaraktär i Sons of Anarchy och har varit det från starten. Jimmy Smits som spelar Nero känns inte helt rätt för den här rollen. Jag förknippar honom med serien Dexter där han spelar hysterisk mördare och tycker att en sådan roll passar honom mycket bättre.

Något med den här säsongen som grämer mig är att den är något fattigare än de förra säsongerna, det är mer våld och mindre handling. Jax har kommit ifrån sitt spår att leda klubben åt rätt håll och blivit mer våldsam, känslokall och rentav otrevlig. Detta är det som gör att mitt betyg tyvärr sjunker. Förut fanns det något slags hopp om att det kunde bli bättre och att alla skulle leva lyckliga i alla sina dagar. Den förhoppningen känns mer avlägsen nu och jag undrar hur säsong 6 kommer utspela sig. Ja, vi får väl se!

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Sons of Anarchy - Säsong 5, reviewed by Emely Tuväng Korabik on 2013-11-02T07:00:26+00:00 rating 4.0 out of 5
Emely Tuväng Korabik
Nygift tvåbarnsmorsa på 26 år som gillar psykologiska thrillers och science fiction, men den stora kärleken ligger hos skräckfilmer. Jag kan aldrig stänga av eller spola fram en film hur dålig den än är, hoppas in i det sista att den ska bli bättre. Skriver med en smula humor och ironi, för det är sån jag är som person.
Emely Tuväng Korabik

Latest posts by Emely Tuväng Korabik (see all)

Publicerad den 2 november, 2013