My Soul to Take
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

My Soul to Take

My-Soul-to-Take-5Now I lay me down to sleep, I pray the Lord my soul to keep. If I should die before I wake, I pray the Lord my soul to take.

För 16 år sedan härjade seriemördaren The Ripper i Springside. Samma natt som han förmodas omkomma i efterdyningarna av den massaker som uppstår efter att hans identitet avslöjats, föds sju barn i den lilla staden. Dessa barn har nu vuxit upp, däribland den småsexiga outsidern Bug, som inte bara var The Rippers son, utan även fick räddas ur sin mördade mammas mage. På årsdagen av den fasansfulla natten, tillika barnens födelsedag, börjar märkliga saker att hända då någon tycks vara ute efter de sju som genomlider high schools vedermödor. Har The Ripper trots allt överlevt och återvänt? Eller kan det vara så att hans själ legat i dvala hos någon av barnen som föddes samma natt som han dog, för att nu fortsätta mörda? I sådana fall, vem av dem?

My Soul to Take kom samma år som Scream 4 och stundtals får man nästan en känsla av att Wes Craven under inspelningarna fick nys om att hans kassako till franchise skulle få en fjärde del och forcerade genom denna. Det känns ofta lite slarvigt och ofärdigt. Inledningen är exempelvis ett enda furiöst kaos som hade behövt struktureras om fullständigt och får mig egentligen att ge upp hoppet redan där, men det blir faktiskt lite bättre när filmen så småningom lugnar ner sig. När handlingen huvudsakligen förläggs till en lätt bisarr high school-miljö, som drar tankar till Cabin Fever 2 eller Brick, är det tillräckligt underhållande för mig.

My Soul to Take movie imageMen när en skräckfilm lever bäst på de delar som egentligen inte är skräck, vet man samtidigt att något inte står riktigt rätt till. Mördaren är verkligen inte lyckad. Dåligt designad, utrustad med riktigt taffliga repliker och en modus operandi som inte på något vis lyckas vara obehaglig eller intressant. Skrämselsekvenserna blir heller aldrig effektiva och det känns någonstans som att Craven inte riktigt hade tänkt igenom dem ordentligt innan det var dags att filma. Själva grundidén med My Soul to Take, tanken om att en mördares personlighet eller själ på något vis (kanske) lever vidare i någon annan, avvecklas snarare än utvecklas under filmens gång. Känslan blir att Craven tappat tilltron på konceptet och istället fallit tillbaka på att låna ganska friskt från Scream-filmerna.

Den extremt röriga inledningen och premissen utan självförtroende underminerar vad som kanske hade kunnat vara en relativt ok skräckfilm. Nu tycker jag samtidigt att den lite skeva känslan av att det är en något vriden bild av verkligheten vi får se räddar ganska mycket, men samtidigt skulle jag inte rekommendera den för någon annan än de mest inbitna Wes Craven-fantasterna.

My Soul to Take movie imageDenna utgåva är utrustad med en del extramaterial. Ett tröttsamt och alldeles för anekdotiskt kommentarspår med Craven och några av skådespelarna. Hade säkert varit roligt om man suttit med dem i rummet och sett filmen, men jag får ut väldigt lite av att lyssna på det. Resterande delar av extramaterialet är en del alternativa och borttagna scener. Det intressantaste här var några av de bortklippta delarna som utvecklar visa delar av tematiken mer, men som uppenbarligen klippts bort för att göra slutet mindre pratigt, även om det samtidigt stympat en del någorlunda intressanta idéer. En del av de bortklippta eller icke använda scenerna är däremot snudd på pinsamma.

Wes Craven har svårt att hitta någon stabilitet mot, vad jag antar är, slutet av karriären. Visst var Scream 4 över all förväntan och förmodligen det bästa han gjort sedan den franchisen var ny, men My Soul to Take måste ändå betecknas som ännu ett misslyckande, om än inte som den totala katastrof somliga utmålat den till att vara. Den är åtminstone avgjort bättre än Cursed. I Sverige fick vi vänta på release, så detta är den amerikanska utgåvan som recenserats, vilken däremot är regionsfri.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
My Soul to Take, reviewed by Erik Nyström on 2014-08-01T07:33:26+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 1 augusti, 2014