Sparkle

Sparkle

Bilar och motorer. Plåtschabrak och avgaser. Femtiotal och framtidstro. USA och Detroit. Masstillverkning och löpande band. Urbanisering och arbetarklass. Det var i den myllan som Berry Gordy med hjälp av 800 lånade dollar startade skivbolaget Hitsville USA. Det namnet säger dig kanske inte så mycket, men det blev så småningom något som påverkade hela världens musikscen och gav oss det vi idag känner som Motown (för övrigt en förkortning av Motor Town, vilket var smeknamnet på Detroit) och var en stor anledning till att soulmusiken blev populär.

sparkle 01

De är tre systrar. Efternamnet är Anderson och de går under namnen Sister (Carmen Ejogo), Sparkle (Jordin Sparks) och Dee (Tika Sumpter). Deras mamma Emma (Whitney Houston, The Bodyguard) är strikt och håller den religiösa fanan högt. Sjunga och musicera får döttrarna om och endast om de gör det i kyrkokören. Verkligheten vill dock något annat. Utanför hemmets och kyrkans väggar finns en annan verklighet. En verklighet där unga svarta musiker på löpande band skapar musik som blir framgångsrik inte bara på klubbscenen i Detroit. Systrarna Anderson är begåvade. Sister är snygg, sexig och har attityd som förstärker hennes sång. Sparkle är en duktig låtskrivare, även om det finns sångarambitioner även hos henne. Hennes lite blygare personlighet gör dock att storasystern får fronta. Det hela leder till lögner, kärlek, sånger och katastrofer.

Stix (Derek Luke) in TriStar Pictures' SPARKLE.

Även fast Whitney Houston inte på något sätt kan anses inneha den ledande rollen i denna film var filmen på något sätt tänkt att fungera som hennes comeback. Whitney hade under många år legat i träda eller vad man nu ska kalla det efter hennes stormiga och drogfyllda äktenskap med Bobby Brown. Whitney klarar sig bra i filmen, betydligt bättre än vad hon gjorde i verkliga livet eftersom hon dog under postproduktionen av filmen. Hon ser relativt fräsch ut i filmen. Hon ser ut som en 48-årig mamma till tre döttrar och fungerar alltså utan för att den saken briljera. Den andra stjärnan i filmen och den som spelar huvudrollen är Jordin Sparks som alltså gestaltar Sparkle. Jordin Sparks slog igenom som sångerska och vann som mycket ung tävlingen American Idol. Att Jordin kan sjunga är det ingen tvekan om. Att hon är vacker att se på är det heller ingen tvekan om. Vad som däremot fortfarande är lite oklart är om hon egentligen kan skådespela. Denna film sätter egentligen inget ljus på den saken. Hon gör inte bort sig, men rollkaraktären i sig är lite undfallande och tillbakadragen och det kan tänkas att även Jordin själv bidrar till den bilden. Som ung färgad sångerska är det naturligtvis känslosamt och svårt att spela in en film med en av de stora stjärnorna i genren. Även om det är en stjärna på dekis är Whitney en legendar. Men egentligen ligger nog Jordins problem i denna film i att hon hamnar i skuggan av en av de andra skådespelerskorna. Carmen Ejogo som spelar storasystern Sister har dels en intressantare roll att spela och dels briljerar hon betydligt mer. Hennes roll är stark, snygg, sexig och destruktiv och en bjärt kontrast mot den blyga söndagsskoleaktiga violen Sparkle.

Sparkle 03

Rent musikaliskt är det givetvis en massa musik i denna film. Det är dock ingen musikalfilm så vi slipper effektivt sliskiga sångnummer som brukar vara den genrens kännetecken. Istället blir detta en film som mer påminner om Cadillac Records som är en dramatisering av skivbolaget Chess Records historia fast denna gång är inte något skivbolag i centrum. Trots att jag är intresserad av musik har Motown egentligen aldrig intresserat mig särskilt mycket och Whitney Houstons musik faller mig inte heller på läppen. Jag tycker att det är mest skrik och wailande, som får mig att istället för att följa takten och vilja vrida upp volymen på ohälsosamt höga nivåer istället vrida ner eller stänga av. Men som musikintresserad är det givetvis svårt att bortse från den påverkan som både Motown och för den delen Whitney Houston haft på populärmusiken.

Extramaterialet innehåller föga förvånande en dokumentär till minnet av Whitney Houston. Detta blir lite väl amerikanskt och snuttigt, men kan kanske vara intressant för ett Houston-fan att se. I övrigt finns det några av sångnumren, några utökade scener och ett kommentatorspår.

Detta är en nyinspelning av en film från 70-talet som jag inte sett. Där spelade Irene Cara rollen som Sparkle. Cara blev senare mest känd för Fame och låten What a feeling. När jag efteråt summerar intrycket av filmen tycker jag att jag sett en sevärd, men inte lysande film med musiktema. Jag skulle tio gånger av tio rekommendera Cadillac Records framför denna, men samtidigt tycker jag att alla med en gnutta intresse för musik borde se den.

Sparkle, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-03-21T07:00:50+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 21 mars, 2013