Star Trek Enterprise – Season Two

TV-serien Star Trek Enterprise (ENT) har ett oförtjänt dåligt rykte och i vissa sammanhang anklagas serien för att ha dödat Star Trek i serieformatet. Rick Berman och Brannon Braga fick en hel del skit och spiken i kistan var nog när Paramount valde att lämna över stafettpinnen till J.J Abrams.

ent1

Enterprise har mognat som serie och jag minns när jag såg den på TV att jag funderade på att sluta följa serien i början av säsong två. I och för sig var en av de inledande avsnitten Carbon Creek, ett mycket bra fristående avsnitt, men serien hade inte hittat riktning. Bolaget CBS ville ha ett avsnitt i veckan om folk på ett rymdskepp och Braga hade svårigheter att finna en bra riktning för detta. Det hade redan gjorts med bravur i både The Next Generation och Voyager innan. Samtidigt hade TV-serien 24 gjort jättesuccé med seriellt berättande något som Braga också ville göra med Enterprise. Det var förändringens vindar samtidigt på bolaget och det fanns inte mycket manöverutrymme att utveckla serien som de ville.

ent5

I mitten av säsong två händer något och Berman och Braga lyckas styra om Enterprise som helt plötsligt får puls igen och mot slutet av säsongen har de sått för att kunna skörda rejält i de kommande två säsongerna. Det är 1,5 år efter 11 september och Enterprise har en liknande men annan berättelse som speglar dessa händelser. Serien blir lite ruffare och utsattheten blir tydligare. Samtidigt blir besättningen än tightare. Allt blir bättre i andra halvan. Det här märker den trogna publiken, men seriens sändningar flyttas runt på kanalerna om den ens visas i USA och är en förklaring till varför serien aldrig fick det moment som krävdes för ytterligare säsonger.

ent4Säsong två av Enterprise innehåller några fantastiska avsnitt men också några av de sämre som gjorts. Carbon Creek som tidigare nämnts är mer Star Trek än vad båda J.J Abrams filmer är tillsammans och nu vid återblick med litet distans inser jag att Berman och Braga faktiskt vurmade för skaparen Gene Roddenberrys idéer mer än vad tidigare gjorts. I vissa avseende skulle jag säga att Enterprise är essensen av vad Star Trek handlar om. Jag förstår bättre varför Enterprise upptäcks och uppskattas av många nu när den finns tillgänglig via Netflix i USA.

Andra avsnitt som sticker ut är Minefield som leder till första kontakten med Romulans. Avsnittet Stigma utsätter T’Pol för ett elakt virus som sätter hennes liv i fara. Även avsnittet Vanishing Point är lite kul då det utforskar tidig teknologi av teleportörerna och vad som kan gå fel. Slutligen så är The Expanse en fantastisk cliffhanger som sätter resten av serien på en enastående kurs och är basen för hela säsong tre.

ent6

Extramaterialet är värt att lägga energi på. För alla er som redan äger DVD-utgåvan så finns allt det gamla materialet tillgängligt. Det som är nytt är en 90 minuters runda bords-diskussion med huvudkaraktärerna. Mycket intressant och givande. Det som är bäst är dock den tredelade dokumentären Uncharted Territory på lite mindre än 90 minuter. Dokumentären ger intervjuer och bakom kulisserna och ger en mycket bättre inblick i varför första och första halvan av säsong två var som de var. Skönt att se material där deltagarna är så brutalt ärliga i sina svar och funderingar.

ent2

Star Trek Enterprise säsong två har sina snedsteg, men när andra halvan av säsongen börjar få upp flåset blir det riktigt bra. De följande två säsongerna är fantastiskt spännande och det är synd att det inte blev fler. Även om både The Next Generation och Voyager som helhet är bättre så har Enterprise åldrat med värdighet och jag upplever serien bättre än jag kom ihåg den när den gick.

Star Trek Enterprise - Season Two, reviewed by Mats Lundberg on 2013-11-15T07:00:48+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 15 november, 2013