Star Wars: Threads of Destiny

swtod06

Threads of Destiny är någonting så unikt som en svensk Star Wars-film gjord av en grupp fans under nio års tid. 23 februari släpptes den på YouTube där man kan ta del av den inofficiella uppföljaren till Return of the Jedi. Om man vill ladda ner den gratis kan man göra det via filmens hemsida.

Det har gått 94 år sedan rebellerna besegrade imperiet och kejsar Palpatine. Den nya republiken kämpar mot Skenviimperiet och båda sidor vill ha så många system som möjligt på sin sida. Planeten Coreign får besök av både jediriddare och en representant för Skenvi. Besökens resultat är en bortrövad prinsessa och en kaxig pilot måste hjälpa republikens representanter att rädda henne.

swtod01

Inledningsvis är Star Wars-känslan total. Visst ser man att rymdskeppen inte haft en lika stor budget som de riktiga filmerna. Men det förväntar man sig inte heller. Det tar dock inte många sekunder innan jag inser att det som helt glömts bort är George Lucas respektlöshet mot produktionsvärde. En Star Wars-film måste man se flera gånger och till och med pausa för att kunna ta in alla detaljer. I Threads of Destiny vill regissören Rasmus Tirzitis visa upp sina rymdskepp. Tempot är långsamt. Någon inledande strid får vi inte. Stämningen påminner mig om den lätt drömska stämningen som finns i en av Sagan om ringen-filmerna när de hamnar i en glänta med några älvor eller någonting liknande. Varken kläder eller frisyrer fångar det utflippade Star Wars-modet. Inspirationen ser ut att komma från medeltiden snarare än en annan galax och kvinnornas frisyrer kommer direkt från någon väderflicka på TV 4.

swtod03

Detta kompenseras med ett roligt manus som tar tillvara på arketyperna och situationerna som George Lucas har skapat och otroligt fantasifyllda miljöer och actionsekvenser. Igenkänningen är stor. Piloten ska givetvis vara filmens Han Solo och jedipadawanen Raven Darkham spelas av Patrik Hont som ser ut att vara tvilling till Hayden Christensen (Anakin Skywalker i Episod II och III). De besöker en cantina på en rymdstation, flyger in i asteroidbälte och Coreign ser ut att vara en systerplanet till Naboo. Mest imponerande är arbetet som lagts ner på rymdstationen och dess hangarer. Det är utomhusmiljöerna i början av filmen som drar ner helhetsintrycket. De är helt enkelt för lika den svenska naturen. Lyftet kommer när jakten på prinsessan drar igång. Tempot får en välbehövlig uppryckning och det visuella blir mer intressant.

swtod07

Jag kan sakna rymdvarelser och droider. Det syns en calamari och till och med en gungan på rymdstationen och några skådespelare har blivit målade och fått linser för att framkalla en utomjordisk look. Men det som fungerar bäst är en snubbe med någonting som liknar en hink på huvudet som går förbi kameran i cantinan. Det enkla är oftast bäst. Den där rancorn som syntes några sekunder hade jag gärna sluppit.

swtod08

Ljussabelduellen i filmen är kanske inte tekniskt fläckfri, men gjord med stor fantasi. Den innehåller pareringar och slag (eller vad man nu kallar det när det handlar om fäktning) som är värdiga en Star Wars-film, men som man inte känner igen från de riktiga filmerna. Samtidigt som den pågår är det en mindre massaker med en grupp stormtroopers. Även den är gjord med stor entusiasm och är inte bara en kopia på sådant vi redan har sett. Kanske det blir aningen brutalt för att vara en Star Wars-film. Eftersom det är en film som ska hylla Star Wars får man ha överseende för svengelskan och skådespeleriet. I bästa fall är det acceptabelt och i de värsta fallen är det distraherande.

swtod04

Låt inte mina invändningar hindra er från att se Threads of Destiny. Det är en uppiggande dos Star Wars som man får helt gratis. Stå ut den första halvtimmen, jag lovar att det blir bättre. Om du fortfarande inte fattat tycke för den när två karaktärer flyr till sitt rymdskepp på rymdstationen är du nog inte så intresserad av Star Wars. Det var några av bilderna i den hangaren som avgjorde det för mig. Då befann jag mig verkligen i en galax lång, långt borta. Jag hoppas att J.J. Abrams lyckas hitta den Star Wars-känslan i Episod VII, annars kanske folket bakom Threads of Destiny kan hjälpa honom.

Rating: 4.0/5 (5 votes cast)
Star Wars: Threads of Destiny, reviewed by Mattias Berg on 2014-02-28T12:00:42+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 28 februari, 2014