Starhawk
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Starhawk

Kommer ni ihåg Warhawk till PlayStation 3? Det är nog inte många som gör det, spelet kom ut 2007 och var ett rent multiplayer-spel med fokus på både infanteri och fordon. Men det fick bra recensioner och en hyllig bas med spelare. Nu 2012 är det dags för uppföljaren – Starhawk.

I framtiden kan vi resa mellan planeter och solsystem tack vare Rift, en energiform som är betydligt kraftigare än någon man hittat tidigare. Precis som under 1800-talets guldrusch beger sig många människor ut på jakt efter Rift i hop om att tjäna pengar och ära. Men Rift har en otrevlig egenskap, exponeras du av för mycket energi förvandlas du till ett blodtörstigt monster. Emmet Graves är en prisjägare som reser från planet till planet för att städa upp när saker och ting gått överstyr. Nu är han tillbaka på sin gamla hemplanet för att ta hand om The Outlaw, men saker och ting är inte riktigt som han tror.

Kampanjen som finns med går att spela på cirka fem timmar och är en lång tutorial för att lära dig hur man spela Starhawk. Det är först när du börjar med multiplayer som spelet tar fart på allvar. Kampanjen är också extremt klichéfylld och då vi befinner oss på en ökenplanet lånar man extremt mycket från westerngenren. Men i ett spel som denna känns det inte som att detta spelar så stor roll. Jag spelar inte kampanjen för historiens skull, utan för att lära mig kontrollerna och behärska de olika delarna av spelet. I ett spel med både soldater, fordon och mechar kan det lätt bli att de som rör sig till fots har ett kraftigt underläge, men Starhawk balanserar detta med Rift. Tack vare denna energikälla kan du nedkalla olika strukturer från ditt rymdskepp och placera ut dem på marken. Du kan beställa ner murar, krypskyttetorn, fordon, mechar, vapenförråd, ja nästan vad som helst, det finns gott om variation.

Med all denna kunskap var det dags att bege sig ut på slagfältet möta mänskliga motståndare och bli rejält frustrerad. Att spela multiplayer är inte samma sak som enspelareläget och i Starhawk blir det väldigt uppenbart, väldigt fort. Problemet är att det du lärt dig under fem timmar i kampanjen inte fungerar här. Du måste tänka på att fienden nu är människor och inte logiska. Men efter en 30-40 minuter sitter allt på plats igen. Framförallt finns det en obalans vad det gäller människor och fordon, det finns ett fåtal vapen i Starhawk och att vara fotsoldat kan bli rejält tråkigt om du inte gillar att bygga. Det är stora öppna kartor med få ställen att gömma sig på, så om du inte befinner dig i ett fordon eller håller dig till din bas får du vara beredd på att dö ofta och snabbt. Rift i flerspelarläge är gemensamt så det gäller att kommunicera med din medspelare om vad som skall prioriteras. Något som görs alldeles för sällan och rent generellt är ett problem på PS3 då få köper bluetooth-headset till sin maskin. Jag som inte är mycket av en shooter-spelare, gillar att ha supportroller i spel och det passar mig perfekt att vakta basen och se till att det finns gott om vapen och skydd för de andra. Tyvärr påverkar det också mina chanser att bli bra på spelet.

Varje gång jag stiger i rang (som är en generell rang) får jag poäng som kan bytas mot olika färdigheter. Men det hjälper inte att stiga i rang, jag måste också ha utfört ett visst mål i spelet för att få köpa en färdighet. Field Mechanic låter mig reparera bilen jag sitter i men för att få den måste jag ha haft tio road kills i en match. För en casual gamer som mig är det ett stort berg att bestiga och känns lite surt. Duktiga spelare kommer snabbt få perks och färdigheter, medan de mindre bra inte alls kommer kunna få lika många eller bra uppgraderingar. Hur mycket detta påverkar balansen återstår att se, men det är synd att ett spel som lever på sin multiplayer använder ett sådant system. Det innebär att du måste investera ett visst antal timmar i spelet och bli riktigt bra på det för att ha riktigt kul och då finns risken att många spelare väljer ett annat spel. Starhawk får en trea av mig, kampanjen är kort och oinsperande, flerspelarläget betydligt bättre, men det krävs att du lägger ner tid för att få ut något utan av det.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Starhawk, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-05-30T07:00:56+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 30 maj, 2012