Starred Up
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Starred Up

bild1

Manusförfattaren Jonathan Asser debuterar med en film baserad på hans egna erfarenheter som frivillig terapeut på HM Prison Wandsworth i sydvästra London, det största fängelset i Storbrittanien och har ett rykte av att inneha de värsta brottslingarna i landet.

I Starred Up får vi följa den unge pojken Eric (Jack O’Connell, The Liability) som förflyttas från ett ungdomsfängelse, till ett riktigt. Eric är en riktig värsting och har ett temperament som heter duga, vilket är orsaken till att han flyttat från ungdomsfängelset till det vanliga. Han var helt enkelt för våldsam och svårhanterlig. I fängelset får han genast ovänner, men även några få vänner. Där emellan finns hans far Neville (Ben Mendelsohn, Animal Kingdom) som sitter inne för livstid och knappt träffat sin son.

bild2

Fängelsefilmer finns det gott om, vem har inte sett Nyckeln till Frihet liksom? En fantastiskt fängslande (woho, ordvits!) film i dramagenren. Fängelsefilmer kan även kategoriseras i andra genrer, bland annat komedin Benknäckargänget och actionrullen Escape Plan. Starred Up hör till dramagenren och ger inte mycket spänning. Jag känner att det saknas några pulshöjande scener för att filmen inte ska bli tråkig.

Det är mer saker som saknas i Starred Up. Manuset är ganska svagt och det är inte mycket som händer. Det saknas musik, något som gör så mycket för en film. Tänk er Star Wars utan John Williams fantastiska musik. På grund av detta blir det lite småtråkigt att sitta och se på filmen. Dock så är kameraarbetet och ljussättningen riktigt bra och de lyckas fånga den mörka, dystra känslan av ett tufft fängelse.

bild4

Filmen stärks upp ännu mer av fantastiskt skådespel av O’Connell och den realism filmen lyckats fånga. Det känns mer som en dokumentärfilm, direkt tagen från verkligheten, än en dramafilm. Vilket gör att de punkter jag var negativ över inte känns så negativa längre, när jag tänker efter. Övriga skådespelare känns verklighetstrogna, men saknar karaktär. Det är egentligen ingen av fångarna som sticker ut på ett annorlunda sätt. Men det är ändå en helt klart sevärd film och som sagt, Jack O’Connell är fantastisk!

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Starred Up, reviewed by Fredrik Nyström on 2015-04-27T08:00:55+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 27 april, 2015