Steel Magnolias

Steel-Magnolias-steel-magnolias-2897821-587-295Stjärnspäckad dramakomedi som siktar in sig på att leverera lagom mycket värme och lagom mycket tårar utan att säga speciellt mycket om något.

I vad som vid första anblicken känns som 50-tal, men visar sig vara 80-tal, träffar vi en rad kvinnor som lever en i småstad i södern. De träffas för att skvallra på skönhetssalongen och skratta tillsammans eller kanske gråta lite ibland.

steel-magnolias-julia-roberts-lgBaserad på en pjäs av Robert Harling är Steel Magnolias trimmad och bantad för att passa ihop till en film som klockar in på under två timmar. Jag tycker det känns att man tvingas till en del bryska redigeringar, då en del trådar aldrig riktigt får den behandling eller det avslut de förtjänar. Resan som Darryl Hannahs karaktär gör får exempelvis aldrig riktigt något fäste, utan vi får den bitvis bara berättad i efterhand. Sedan känner man ju att det hade funnits en hel del fina scener att hämta mellan Dolly Parton och Sam Shepard. Det lilla vi får hör till filmens höjdpunkter, framförallt scenen när de gör sig redo att gå på en begravning, men det känns ändå lite undanskuffat och rumphugget. För mig hade den gärna kunnat få en halvtimme till att berätta lite mer om karaktärerna.

Nu hamnar störst fokus på att se Julia Roberts göra sig redo för ett bröllop och sedan för att skaffa barn, trots att hennes diabetes gör att en graviditet skulle kunna vara livsfarlig. Inget ont om den intrigen, framförallt inte när Julia Roberts är sådär elektriskt karismatisk som hon en gång i tiden kunde vara på film, men det blir lite för mycket om henne och för lite om de andra. Man kan även ha en del synpunkter på tidshoppen som filmen gör lite då och då, som kanske inte känns helt mjuka. Den lätt ironiska tonen som får skina igenom lite då och då hade jag även gärna sett lite mer av.

Steel-Magnolias-DI-02-DI-to-L8Största behållningen är egentligen annars att se Shirley McLaine och Olympia Dukakis gnabbas med varandra på ett väldigt hjärtligt vis. Deras små bitska kommentarer och kraftfulla skådespel är sjukt underhållande på ett lagom familjevänligt sätt. Sedan är det ju skönt att se en film där männen är undanskuffade till biroller och även visar sig vara de som är sämst lämpade att hantera det som händer under senare delen av filmen. När männen förvandlas till apatiska vrak som inte har något att säga, lyckas kvinnorna både skratta och gråta tillsammans, mitt i allt elände.

Som trivsamt trivial snyftare med ett pärlband av både kända och duktiga skådespelare håller Steel Magnolias ihop minst lika bra idag som när den kom. Den når aldrig några fantastiska höjder egentligen, vare sig välskrivna karaktärer, humor eller berättande, men man har ganska trevligt när man tittar på den. Kanske är det den världsfrånvända attityden hos de med pengar i södern som har något tilltalande i sig eller så är det helt enkelt så att ensemblen i sig är tillräcklig.

Steel Magnolias, reviewed by Erik Nyström on 2014-10-08T07:00:58+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 8 oktober, 2014