Strange Powers

strange powers 03

Strange Powers är en dokumentär om kompositören Stephin Merritt och hans band The Magnetic Fields. Ett av hans band kanske är mer korrekt uttryckt. Den produktive mannen är även ansvarig i banden The 6ths, Future Bible Heroes och The Gothic Archies.

Jag vet inte hur många år 69 Love Songs har stått i min skivsamling. Den har snurrat några gånger. Eftersom det är en trippel-CD som faktiskt innehåller 69 kärlekssånger är det en hel del material att sätta sig in i. Jag brukar tala om att skivor måste ha en ingångslåt, en låt som gör att jag vill återkomma till skivan och ta del av hela verket. Problemet med 69 Love Songs och de andra skivorna jag har med The Magnetic Fields är att ingångslåtarna är så pass starka att jag inte kommit vidare. Mitt förhållande till bandet har därför begränsats till låtar som Absolutely Cuckoo, I Thought You Were My Boyfriend, California Girls och Your Girlfriend’s Face. Dessa har jag periodvis spelat ohälsosamt mycket.

strange powers 07

Sommaren 2014 ändrades detta. Jag började äntligen lyssna på hela skivorna och upptäckte att varje lyssning resulterade i en ny favoritlåt. Jag har blivit besatt av Stephin Merritt och hans låtar. Hans låtar är en för mig oupptäckt skatt som bara ligger och väntar på mig. När jag såg att det fanns en dokumentär om Merritt och The Magnetic Fields var jag tvungen att köpa den.

Han har rykte om sig att vara svår att intervjua. Ler gör han inte heller. Merritt är en sur jävel helt enkelt. Det kan vara en plågsam upplevelse att se hur journalister försöker lätta upp stämningen i en intervju utan att få minsta lilla erkännande. Jag tror han hade kunnat få Einstein att känna sig som en idiot. I Strange Powers verkar han ändå trivas med att bli dokumenterad. Han ler flera gånger. Merritts leenden är dessvärre det enda riktigt omskakande i dokumentären.

Strange powers 05

Filmarna Kerthy Fix och Gail O’Hara har samlat material till filmen under 10 år. De kartlägger hur The Magnetic Fields har utvecklats sedan starten i slutet av 80-talet till skivan Distortion från 2008. Det handlar även om vänskapen mellan Merritt och hans samarbetspartner, manager och vän Claudia Gonson. Vi får se deras interaktion under inspelningarna av i och Distortion, på turné och på scen. De har en intern humor som jag inte alls uppskattar och mest upplever som konstlad. Därför var det en trevlig överraskning att kommentarspåret med de båda var riktigt underhållande. Merritt går bland annat igenom hur olika betydelser meningen ”Come on my tits you hot latin bitch” kan få beroende på vilket ord man väljer att betona.

strange powers 06

Strange Powers blir som mest intressant när Merritt utvecklar sina tankar kring sin musik. Till exempel vill han att hans sånger ska framföras så uttryckslöst som möjligt. Berättelserna i hans texter ska kunna stå på egna ben och känsloläget ska inte betonas av sångaren. Detta leder fram till att en sång som Your Girldfriend’s Face (en trevlig låt om att mörda sitt ex och dennes flickvän) varken låter aggressiv eller humoristisk. Lyssnaren får själv avgöra om det är allvarligt menat att hen ska drogas med metamfetamin och sedan bli levande begravd. Jag skriver hen eftersom The Magnetic Fields är något av ett medelålders queerband. I början av karriären såg de till att ha bred representation i bandet i form av en homosexuell man, en heterosexuell man, en homosexuell kvinna och en heterosexuell kvinna. I en snabb kameramanövrering över Merritts anteckningsböcker kan man se att sångerna på 69 Love Songs skulle delas ut slumpmässigt till manliga och kvinnliga sångare oavsett om texterna handlade om kärleken till en man eller kvinna eller om texterna var skrivna ur en mans eller kvinnas perspektiv. Ett tydligt exempel är Come Back From San Francisco som på skivan sjungs av en kvinna trots att den uppenbarligen handlar om kärlek mellan män. Merritt har senare själv sjungit den på konserter.

strange powers 01

Merritt är en genuint underhållande person att lyssna på (när inte Gonson är i närheten). Han beskriver hur han sitter och kedjeröker och dricker sprit på gaybarer åtta timmar om dagen när han skriver sina texter. Resultatet är tårdrypande kärleksballader, mörkt humoristiska sånger om sinande kärlek och inte sällan texter om att ta kommando över sina känslor i en situation där man riskerar att bli, eller har blivit, sårad.

För mig som redan är frälst kändes Strange Powers inte tillräckligt ingående. Det kanske snarare är en dokumentär för de oinvigda. Min kamrat som inte alls fastnat för Merritts låtar tidigare trots mitt tjatande har börjat lyssna väldigt mycket på The Magnetic Fields sedan vi såg Strange Powers. Det borde du som läser det här också göra.

Strange Powers, reviewed by Mattias Berg on 2014-11-22T06:45:04+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 22 november, 2014