Studio sex
Rating: 4.0/5 (3 votes cast)

Studio sex

En högt uppsatt politiker har besökt strippklubben Studio sex och dagen därpå återfinns liket av en av stripporna från klubben. Löpsedelsstoff för kriminalreporter Annika Bengtzon med andra ord.

Den tredje filmen i serien, Studio Sex, baserat på Liza Marklunds böcker börjar med att kroppen av en kvinna finns i en park. Hon har våldtagits, dödats och sedan förmodligen dumpats på platsen. Kriminalreportern Annika Bengtzon är bland de första på plats och lyckas tillsammans med sin fotograf knäppa några kort innan polisen stängt av fyndplatsen helt.

Studio sex är något svagare än föregående film och det är främst för att berättelsen inte får tillräckligt med utrymme. Det blir forcerat att försöka klämma in fem olika parallellhistorier och ingen får tillräckligt med kött på benen. Även om vi får mer kännedom om Annika och hennes bagage blir det inte så sammanhängande som man kan önska. Själva nattklubben Studio Sex ser väldigt studiomässig ut och inte svartklubbsaktig vilket gör att jag inte helt köper upplägget. När man dessutom slänger in Bentzon som croupier på klubben för att spionera, ja då börjar jag ana löjets skimmer.Det som man har låtit bli i den tredje filmen är den familjeorienterade eller barnorienterade historia som fanns i de föregående två filmerna. Annika Bengtzons sambo Thomas är fortfarande en prakttoffel och istället för att följa med Annika på svartklubb så sätter han sig och super sig dyngrak. Inte ens när han läst Annikas dagbok från de svarta åren i ungdomen får han ändan ur vagnen och gör något. Jag hoppas fansen av böckerna har mer att hämta och fylla i de luckor som filmen har. Som karaktär betraktat är sambon Thomas helt meningslös och jag tror inte filmerna hade varit ett dugg sämre om den rollen exkluderats helt ur manus.

Deckardelen är som sagt forcerad och vad jag kan tanka flätas ut på 100 sidor i boken sägs i ett par meningar och stressas till ett avslut. Det finns försök till villospår men det är så uppenbart när allt presenteras i TV-versionen av ”alla ska med” fast utbytt mot ”alla måste förstå” så blir det utan spänning. Att inte tro att åskådaren kan förstå utan handhållning är en av svensk TV-film största problem just nu och det faller även Studio sex på.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Studio sex, reviewed by Mats Lundberg on 2012-07-27T07:00:21+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 27 juli, 2012