Submarine

Submarine

Mycket bra regidebut för Richard Ayoade, mer känd som skådespelare i komediserien The IT Crowd och filmen Grannpatrullen.

Submarine, Craig Roberts

Året var 1986. Biografen i den walesiska staden Swansea visar Eric Rohmers nya och Crocodile Dundee. Oliver Tate (Craig Roberts, Jane Eyre) är 15 år och har allting ”going for him”, i alla fall enligt hans egen verklighetsuppfattning. Som utomstående är det lätt att se att han egentligen är en ”outsider” som varken är eftertraktad som vän eller som pojkvän. När det kommer till det sistnämnda är han endast ute efter Jordana Bevan (Yasmin Paige, I Could Never Be Your Woman) och han är noga med att inte låta principer stå i vägen för vad han kallar ”progress”. Ett exempel är när han bidrar till att förhindra en mobbad tjej från att få sin väska, med hopp om att det är vad den till synes något kallsinniga Jordana vill att han ska göra. Oliver vet att det är fel, men samtidigt är det väl ännu mer fel om han ska behöva vara oskuld resten av livet?

Submarine 2

Samtidigt fast på hemmaplan blir det inte heller något ligga för föräldrarna. Oliver vet detta, för dagen efter älskog brukade taklampan i sovrummet alltid vara neddimrad till halv styrka. Han testar att skriva kärleksfulla meddelanden på sin skrivmaskin från pappa Lloyd (Noah Taylor, från årtiondets hittills bästa film Red White & Blue) till sin mamma Jill (Sally Hawkins, Never Let Me Go) men hon genomskådar dem ideligen. Ett yttre hot stör också familjefriden i Olivers ögon. I huset mitt emot har Jills före detta, new age-föreläsaren Graham Purvis (Paddy Considine, The Bourne Ultimatum), flyttat in och han verkar bra mycket mer intressant än fiskprofessorn Lloyd. Oliver förstår att för att han själv ska orka fortsätta vara ”awesome” är det lika viktigt att Grahams troliga kärleksplaner inte går i lås, som att han hittar nyckeln till Jordanas hjärta.

Submarine, Noah Taylor

Det märks så väl att regissören Ayoade experimenterar fram sitt formspråk här. Han filmar runt i en stillbild på Cashback-vis, han låter Oliver själv välja hur han skulle vilja bli filmad om han var i en film, han gör lite som han vill och känner för. Klippningen är lågmält hetsig, det kan låta som en motsägelse, men du förstår när du ser filmen. Det handlar om många olika kamerauppställningar och många skiften mellan dessa, under allt annat än actionfyllda scener. Med ett småskräpigt och storkornigt retro-foto (jag var säker på att den var filmad på 16 mm tills jag kollade upp att det var 32) och medvetna ljusreflektioner mot kameralinsen, är Submarine en av de mest estetiskt fulländade filmer jag sett de senaste åren. Att det här är en debutfilm av en långt från fullärd regissör, ger stort hopp om att framtidens film inte bara kommer att vara datorgenererade 3D-spektakel.

Submarine 1

Submarine är dessutom en väldigt rolig film. Liksom i Amelie från Montmartre presenteras karaktärerna med ett collage av vad de gjort i livet, och det är väldigt svårt att inte gapskratta under dessa. Olivers helt felaktiga verklighets- och då även självuppfattning, leder till att han tar helt felaktiga och väldigt roliga beslut. Dessutom har han riktigt sköna föräldrar som är klockrena överdrifter på det som vi i Sverige kallar curlingföräldrar. Annat roligt som måste nämnas är en Ben Stiller-cameo (han står som exekutiv producent) och när en elev blir nedstucken med en passare. Tyvärr är första halvan av filmen bra mycket roligare än den andra, och det avtäcker även faktumet att dramatiken i filmen inte är fulländad. Jag var helt säker på att jag såg en ny favoritfilm fram till det att en timme hade gått och jag märkte att jag inte alls hade varit särskilt underhållen under den senaste kvarten. Skådespelarna är bra och filmen lyckas med konststycket att vara varm, medan den ganska kyligt iakttar. Det är otroligt synd att Submarine sjunker på slutet.

Submarine, reviewed by Kenneth Paulsson on 2014-02-02T17:00:53+00:00 rating 3.5 out of 5

Kenneth Paulsson

Latest posts by Kenneth Paulsson (see all)