Suits – Season One

Harvey Specter är en av New Yorks mest ryktbara affärsjurister och specialist på att avsluta fall innan de går till domstol. Män i kostymer och kvinnor i dräkter. Ännu en TV-serie om advokater tänker du förmodligen.

Harvey (Gabriel Macht) är senior partner i advokatfirman och hans befordran kräver att han rekryterar någon med juridikexamen från Harvard som lärling. Han väljer Mike Ross (Patrick J Adams) för att han är klipsk och har fotografiskt minne. Det enda problemet är att Ross egentligen inte har någon examen. Detta blir deras gemensamma hemlighet, och de måste nu förlita sig på Ross fotografiska minne och sinne för bedrägerier, för att fasaden inte ska krackelera. Harvey märker att hans val var helt rätt för varje fall de löser.

TV-serien Suits är vid första anblicken en advokatserie med lite lättsam ton. Dialogerna är rappa och ofta rätt kul. Grundpremissen att en advokatfirma skulle anställa någon utan en rejäl bakgrundskoll får man ha överseende med. Gör man det så är Suits underhållande och med en bra övergripande berättelse som fylls på under de tolv avsnitten som första säsongen innehåller.

Det som gör att Suits klarar sig rätt bra i konkurrensen med andra TV-serier med samma tema är att personkemin hos ensemblen sitter som en smäck. Huvudrollsinnehavarna Macht och Adams är utmärkt rollbesatta och tillsammans med Gina Torres, Meghan Markle och Rick Hoffman blir persongalleriet fylligt och varierat. Manuset är bra och karaktärerna är trovärdiga. Att nästan alla är vackra och smala i serien är något stereotypt, men det är en serie om en New York-firma och då tar man sig friheter.

Jag har inga som helst illusioner om att det inte går till så här på en advokatfirma. Ibland är det för skämtsamt och barnsligt, men det fungerar trots allt i helhet. Det som jag gillar med Suits är att serien accelererar ju närmre slutet av säsongen man kommer. Det blir till och med riktigt spännande och cliffhangern till säsong två ger rejäl mersmak. Rekommenderas.

Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Suits - Season One, reviewed by Mats Lundberg on 2013-01-01T12:00:24+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 1 januari, 2013