Sune i Grekland – All inclusive

Pappa Rudolf blir vilseledd av sin chef och det slutar med att han måste bjuda hela sin familj på en resa till Grekland. Att semestra i Grekland innebär bad och simning. Sune har lyckats mygla sig igenom simskolan och kan inte simma alls. Men tjejtjusarkraft har han. Eller? Tjejerna på hotellet verkar inte alls imponerade av honom.

sune02

Jag har vuxit upp med Anders Jacobsson och Sören Olssons böcker om Sune och Bert. Jag skrattar åt TV-serierna Bert och Sunes jul och långfilmen Bert – Den siste oskulden. Även Sunes sommar hade sina poänger. För några år sedan sändes julkalendern om Sunes lillebror Håkan Bråkan och den tog faktiskt Jacobsson och Olssons fiktiva pojkar till nya nivåer. Den störiga busen från historierna om Sune hade nyanser och ett djup som varken Sune eller Bert haft. Däremot var långfilmen Håkan Bråkan & Josef inte alls bra. Det är vardagshumorn som Jacobsson och Olssons karaktärer klarar av bäst. Men de verkar inte tro att detta räcker för långfilmer utan gör filmer där det ska semestras och snackas med sköldpaddor. Långfilmen om Bert är ett lysande exempel på att det inte behövs mer än vardagen och lite fantasi för att det ska bli magiskt.

sune03

Efter de inledande minuterna som utspelar sig i Sverige var jag otroligt besviken. Jag hade verkligen förhoppningar om att Sune i Grekland skulle vara rolig och ångrade mig att jag tagit på mig att recensera filmen. Jag ville ju ge den en massa fenixar. Mitt humör svängde rejält när familjen Andersson väl kommit till Grekland. En stackars Idol-deltagare råkar ut för olyckor och det sker missförstånd kring mamma Karins rörelseförmåga. En gång skrattade jag så häftigt att jag var tvungen att sätta koppen med morgonkaffet på soffbordet för att inte bränna mig. Men skämten blir snabbt gamla. Olyckorna som var överraskande till en början blir förutsägbara och för många. Däremot hade missförståndet om mamma Karin gärna fått pumpas lite till. Där fanns mer att hämta.

sune04

Kanske det stora problemet är Sune. Hans tjejproblem engagerade mig givetvis när jag var barn och barnen som växer upp i dag kan säkert känna igen sig en del. Men som vuxen kan jag inte bry mig mindre om hans lyxproblem och den ytterst luddiga konflikten som hans kärleksintresse i den här filmen har. Håkan har reducerats till dragen hos honom som skaparna tror att vi minns bäst sedan tidigare. Han äter potatis och busar. Håkan Bråkan från julkalendern som ville visa sina klasskamrater Det sjunde inseglet och som låg och filosoferade på kvällarna är helt borta.

sune09

”-Det här ska han få fan för, sade Håkan i Sunes sommar. Han kanske till och med sade det flera gånger, jag minns inte riktigt. Jag ser framför mig scenen där han blivit påkörd och är arg. Det är en replik som fastnar och måste därmed återkomma i denna uppföljare. I Sune i Grekland säger Håkan repliken minst fyra gånger och vid samtliga tillfällen är det i sammanhang när han inte fått som han velat, inte för att han blivit kränkt. Det är inte Håkan Bråkan för mig.

sune07

Morgan Alling har fått den otacksamma uppgiften att spela pappa Rudolf efter Peter Haber och Per Svensson som båda satt sin egen personliga prägel på karaktären med lyckat resultat. Jag saknar temprament hos Alling. Han har inte ett enda minnesvärt ögonblick i hela filmen. Den för mig helt okända Anja Lundqvist spelar mamma Karin och gör det som det står i manuset att hon ska göra. Om jag någon gång skrattar till åt henne beror det på orden hon blivit tillsagd att säga och aldrig hennes sätt att leverera. Jag saknar Carina Lidboms mamma Karin, hennes virrighet, hennes charm och hennes skam.

sune08

Man får väl säga att regissören Hannes Holm tidigare gjort filmer för vuxna såsom Himlen är oskyldigt blå, Adam & Eva och Varannan vecka. Vad drev honom att göra familjefilm med barn i fokus? Sällskapsresan får sig en (välförtjänt?) smäll i filmen och detta lilla replikskifte under flygresan tyder på insikt. Svenssonhumor i semestermiljö är förlegat och ganska tråkigt. Ändå har Holm gjort en film som faktiskt vänder sig till Stig-Helmerpubliken men som är betydligt sämre än Sällskapsresan. Självförakt eller publikförakt?

sune01

Det finns några roliga stunder i Sune i Grekland, men de är alldeles för få. De 90 minuterna som filmen varar känns som två timmar. Minst. Och är det inte just det folk vill ha? Ett långt tidsfördriv med substanslös förströelse leder bevisligen till biopublikens pris på Guldbaggegalan, vilket i sin tur leder till Sune på bilsemester som har premiär till jul.

Rating: 3.4/5 (5 votes cast)
Sune i Grekland - All inclusive, reviewed by Mattias Berg on 2013-04-28T07:00:23+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 28 april, 2013