Svart katt, vit katt

Är du trött på allvar och söker lite galenskap? I så fall är Emir Kusturicas klassiker någonting för dig. Här finns dessutom en underbart skildrad kärlekshistoria och ljuvligt foto.

svart katt01

Den naive fotgangstern Matko blir efter en dålig uppgörelse skyldig den vapengalne och kokainsnortande technogangstern Dadan (Srdjan Todorovic, A Serbian Film) en summa pengar han inte kan betala tillbaka. Som återbetalning ska Dadans syster få gifta sig med Matkos son Zare. Det tänkta paret är inte alls nöjda med uppgörelsen.

svart katt06

En ytterst energisk film. Jag hade faktiskt inte sett den tidigare. Svart katt, vit katt är en film som alla de som ville vara minsta lilla alternativa såg i slutet av 90-talet. Trots att jag själv ofta blir sedd som en alternativ människa (jag mår illa när jag skriver det) har jag oftast tagit avstånd från det som de kappvändande alternativa har tagit till sina hjärtan. Svart katt, vit katt var en del av den kostym som i slutet av 90-talet innebar kläder från Myrorna och CD-boxen Nuggets. Det har tagit 15 år innan jag kunde se den utan att höra alla hyllningar från de alternativkonservativa i huvudet.

svart katt07

Emir Kusturica började jag stifta bekantskap med för några år sedan när jag såg hans tidiga filmer Kommer du ihåg Dolly Bell? och När pappa var borta, där vemodet i den förstnämnda var det som lämnade djupast avtryck, och även Underground som vann Guldpalmen 1995. Livsglädjen, galenskaperna och energin från Underground är närvarande även i Svart katt, vit katt. Skillnaden är att allvaret från Underground inte längre finns kvar. Svart katt, vit katt är en lättsam, om än fantasifull, komedi som har en hel del lustiga infall, men har minst lika många korkade sådana. Slutet är lika förutsägbart som en såpopera och även om den visuella upplevelsen är genomgående stark känns den sista halvtimmen utdragen. Då har jag fått nog av slapstick och fars. Det sista tänkta skrattet innebär att en man trillar ner i en latrin. En scen som hade kunnat vara hämtat från Scary Movie 7.

svart katt04

Det som höjer Kusturicas film över så mycket annat är kärleksskildringen mellan Zare och Ida. Glädjen och lusten dem emellan är större än valfritt kärlekspar i filmhistorien. Florijan Ajdini som spelar Zare har märkligt nog inte medverkat i någon annan film än Svart katt, vit katt. Hans leende är ett av de mest smittsamma jag har sett någon gång. Scenen då de båda springer runt bland solrosorna är fanimej något av det vackraste jag har sett. Det är scenen som Bo Widerberg inte lyckades fånga i Elvira Madigan.

svart katt03

Om du inte heller sett Svart katt, vit katt tidigare är det hög tid nu. Låt den vara ett lyckopiller i din DVD-hylla, men tro inte på de som kallar den ett mästerverk.

Svart katt, vit katt, reviewed by Mattias Berg on 2013-07-06T07:00:59+00:00 rating 3.5 out of 5