Swing vote

Swing vote

Swing-Vote02

All offentlig makt i Sverige utgår från folket. Det slås fast redan i första paragrafen i Regeringsformen och är grundpelaren i hur det demokratiska styret ska ske i Sverige. Det kanske mest praktiska sättet att uppnå detta är via representativ demokrati. Medborgarna får rätt att välja vilka som ska styra landet via fria val. Att rösta är en demokratisk rättighet, men frågan är om det även är en skyldighet? I Swing vote får vi på ett tydligt sätt se att en röst kan göra skillnad. En så kallad ”swing voter” är en väljare som inte från början valt vad han eller hon skall rösta på och alltså är målet för politisk propaganda eftersom denna grupp är påverkbar. I Sverige skulle vi kalla en ”swing voter” för osäker väljare – det amerikanska utrycket låter lite mer spännande tycker jag.

Filmens huvudperson Bud Johnson (Kevin Costner – JFK) är en riktig loser. Han är en ensamstående försupen pappa som bor med sin lillgamla dotter i en trailer park. Bud har aldrig tagit något ansvar vare för sitt eget liv eller sin framtid och det här med att rösta är inget som han lägger någon större vikt vid. Dottern Molly är ambitiös och tar samhällskunskapen i skolan på allvar har registrerat Bud för röstning och han lovar att komma till röstlokalen för att rösta. Ensam står Molly vid röstlokalen och väntar på Bud. Bud dyker inte upp – han har hamnat i baren och super för fullt – dels för att det är hans vanliga sysselsättning och dels för att han precis fått sparken från sitt jobb på äggpackningsbolaget. Molly inser att pappa Bud inte kommer att komma och smyger sig in och röstar i Buds ställe. Eller rättare sagt, hon försöker rösta, men innan hon hunnit slutföra röstningen inträffar ett tekniskt fel så själva rösten registreras inte. När valresultatet är färdigt visar det sig att det är exakt jämt och att det behövs endast en röst som kan avgöra allt och det är Buds ofullbordade röst, som han enligt konstitutionen har rätt att få avlägga.

Grundidén i filmen är att visa att alla röster räknas och att det är viktigt att rösta. Genom att ta ett extremfall där enbart en röst kan avgöra vem som bli president för den kommande perioden sätter man det hela på sin spets. Så långt är allt väl – den amerikanska konstitutionen följs och följaktligen ska Bud få avlägga sin röst inom 10 dagar. Nu kommer det som filmskaparen förmodligen tyckte var det roliga, poängen med filmen – att en loser som Bud kan avgöra landets framtid och sedermera låta de två kandidaterna göra allt för att vinna Buds gunst. Presidenten och presidentkandidaterna är naturligtvis inte så skrupellösa som kampanjledarna som hittar på diverse saker för att övertyga Bud. På något sätt känns det som om det hela är ren och pur fiktion och att detta som förmodligen är möjligt rent teoretiskt aldrig skulle kunna hända i verkligheten.

Swing-Vote 01

Jag gillar egentligen inte Kevin Costner. Jag tycker att han är träig och tråkig i sina roller och med den utgångspunkten känns faktiskt Costners tolkning av den försupne och orakade Bud som ett lyft. Nu är det inte direkt en roll som kräver speciellt mycket av aktören, men Costner sköter det väl. Filmer med vuxna och deras relation till barn kan bli svåra. Madeline Carroll (Machine Gun Preacher) spelar den lillgamla Molly som slits mellan att försöka vara duktig i skolan och se till att få iväg sin odåga till far till arbetet. Den frånvarande modern ligger som ett orosmoln i bakgrunden och det är oundvikligt att en konfrontation ska komma i filmen. De två presidentkandidaterna spelas med pondus av Dennis Hopper och Kelsey Grammer.

Det är en övertydlig propagandafilm om vikten av att rösta. En komedi med allvar i som roar för stunden, men vars seriösa tema om vikten av att rösta aldrig egentligen blir belyst på riktigt utan det blir mest spektakel av det hela. Lite småroligt underhållande är den ändå.

Swing vote , reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-05-28T07:00:59+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 maj, 2014