Taken 2
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Taken 2

I Jason Bournes och James Bonds fotspår kom storsuccén Taken med Liam Neeson som en före detta CIA-agent med familjeproblem. Nu är kärnfamiljen i princip hel igen, så nu ska det semestras i Europa. Problemet är att släktingar till de albanska skurkarna som idkade sexhandel i förra filmen inte har glömt Bryan Mills (Neeson) framfart sedan sist och söker nu blodshämnd. Vilket då utgör en liten sensmoral att våld föder våld (och även att våld löser problem).

Första Taken var en lågbudgetfilm som i början var ämnad som en ”direkt-till-DVD”-film, men gick upp på bio och blev en braksuccé till mångas förvåning. Filmen blev också en nytändning för Liam Neesons karriär, speciellt inom actiongenren. Personligen tyckte jag att Taken började lite oroväckande med rätt krystade skådespelarinsatser från alla skådisar. Men när filmen väl tog fart i Paris utvecklades den till en riktig skitig version av Bourne-filmerna. Tyvärr fanns en släng av samma form av kameraarbete som hos Bourne, vilket jag inte är så förtjust i. När man inte riktigt kan se vad som sker på tv:n tappar jag lite av intresset. Men en riktigt bra sista halvtimme fick mig att gilla filmen i alla fall och även se fram mot Taken 2.

Tyvärr minskade mina förhoppningar lite på denna film när jag fick reda på att Oliver Megaton skulle regissera. Megaton har bl.a. gjort Transporter 3 och Colombiana, och ingen av filmerna är något vidare om jag ska vara ärlig. Även i dessa två filmer fanns det kameraarbete utfört av en person som har fått i sig alldeles för mycket koffein eller andra substanser. Det var nästan att jag fick magkramp i början av det ryckiga introt, men till min glädje blev kameraarbetet rätt bra i alla fall. Trots att bilderna blev lite stadigare denna gång, så finns det ett litet problem enligt mig. Det är själva slagsmålsscenerna som känns lite tråkiga på något sätt. Av någon anledning sitter jag och jämför med en Steven Seagal i filmer som Nico och Marked for Death. Det är likande slagsmålstekniker i dessa filmer, men när Seagal sätter i gång med benknäckandet sitter man och nästan grimaserar av inbillad smärta. Den känslan får man inte i denna film, om det sedan är positivt eller inte är nog en smakfråga. Taken 2 har blivit kritiserad för att vara ologisk, speciellt när Kim (Maggie Grace) kastar handgranater i Istanbul för att kunna lokalisera Bryan. Men ärligt talat, sedan när har filmer egentligen varit logiska eller realistiska? Speciellt med tanke på att det kom en hel bunt filmer under 2012 med Prometheus och The Dark Knight Rises i spetsen som inte var speciellt logiska. Personligen tycker jag att Taken 2 kan ses som ett underhållande och skitigare komplement till den mycket bättre Skyfall, speciellt då båda filmerna utspelar sig i Istanbul.

Om Charles Bronson, Clint Eastwood och Harrison Ford har blivit anklagade för att bara ha ett ansiktsuttryck är det inget jämfört med Liam Neeson. En tegelvägg skulle ha fler uttryck än Neeson, det är nästan så att han visar mera uttryck när han får stryk än då han umgås med familjen. I denna roll passar han i alla fall bra, då uttryckslösheten tillhör karaktären. Det här är ingen en film man ska se för eventuella magnifika rollprestationer. För dessa finns inte, men skådisarna känns överlag lite mer varma i kläderna och då snäppet bättre än i föregångaren. Hur otroligt det än låter så var första Taken bättre rent manusmässigt, även om manuset redan då var tunt. Tvåan känns som en upprepning av först filmen utan dess fräschör. Enda skillnaden är att Maggie Grace och Famke Janssen fått lite mer utrymme samt att Paris är utbytt mot Istanbul. Dock är filmen bättre än Transporter 3 och Colombiana, så det är ju ett lite steg framåt för Megaton. Extramaterialet består av bioversionen samt av standardmaterial med The Making of, Gag Reel med mera. Dessa kan vara intressant att se en gång, men är inget som man återkommer till.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Taken 2, reviewed by Mathias Linder on 2013-02-01T17:00:42+00:00 rating 2.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 1 februari, 2013