Taken 3

taken3_1Liam Neeson har förhoppningsvis gjort den sista Taken-filmen nu med den tredje i serien. Familjen Mills är en otursmagnet av rang som inte bara lyckas bli kidnappade en gång utan två och oturen fortsätter även in i Taken 3.

Det är tur att pappa Mills är utrustad med just de färdigheter som krävs för att lösa problemen i alla tre filmerna. Taken 3 har säkert sneglat på hur effektiva våra svenska återvinningscentraler är och apat efter för det finns inte mycket nytt. Trean försöker vara en en klassisk vem har gjort det-thriller. Det kräver inte tio minuter för att räkna ut hur det hänger ihop. Manuset är makalöst tamt och det är Luc Besson och Robert Mark Kamen som står bakom. Det enda som är oklart är motivet och det är tveksamt om det är värt att se en och en halv timme av förstörelse för att få reda på det.Taken3_2Den före detta hemliga agenten Bryan Mills (Liam Neeson) sätts dit för sin exfrus (Famke Jensen) mord och han försöker rentvå sitt namn. Ja filmen är en ren rip-off av Jagad med Harrison Ford. Skillnaden är att Bryan Mills är specialtränad och undviker varenda fara utan större problem. Neeson och Jensen framstår som totalt ointresserade och är tveklöst där bara för att hämta lönechecken. Dessutom kidnappas han dotter igen bara för att de ska reta upp Mills. Det är nästan för komiskt.

taken3_3Taken 3 är en väldigt smaklös soppa. Manuset, om man ens ska kalla det det, är bara explosioner och stunts. Det är helt utan originalitet och jag kan tänka mig att Besson och Kamen svängt ihop manuset över en lunch. Det finns inte ett ögonblick i hela filmen där vi upplever att Mills är i någon verklig fara. Neesons sömngångaraktiga approach hjälper inte filmen ett dugg. Han avverkar skurkarna nonchalant på löpande band. Det finns ingen i hela filmen som ens kan mäta sig med honom vilket gör att det hela bara är en transportsträcka till slutet. Till och med när han rullar utför ett berg vet vi han kommer resa sig upp. Såklart gör han det och dessutom utan en enda skråma!taken3_4Tempot är högt och regissören Olivier Megaton matar på med snabba klipp och extremt skakiga kameror för att visa att det är action och spänning. Tyvärr visar Taken 3 bara problemen med mycket av de massproducerade actionfilmerna som vi ser just nu. Jämför man med Stallones och Schwarzeneggers filmer från 80-90-talet så var de betydligt mer genomarbetade trots att vissa klassas som dumaction. Commando har betydligt mer djup och genomtänkt manus än Taken 3 varför jag föreslår att du ser den eller Jagad istället.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Taken 3, reviewed by Mats Lundberg on 2015-05-12T09:39:26+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 12 maj, 2015