Teenage Mutant Ninja Turtles

bild3

1984 skapade Peter Laird och Kevin Eastman en serietidning om fyra muterade ninja sköldpaddor. Sedan blev det tecknad tv-serie och 1990 kom den första spelfilmen med de skalbeklädda reptilerna. 24 år senare släpptes den fjärde spelfilmen. En film som fått mycket negativa kommentarer, både innan den släpptes, men även efteråt.

Alla känner vi till dessa fyra ninja sköldpaddor och dess historia, men i denna film är historien rätt annorlunda. I ett laboratorium där några forskare försöker skapa någon form av mutagen från antikens Japan, finns bland försöksdjuren fyra stycken sköldpaddor och en råtta. En liten tjej, vid namn April O’niel brukar leka med djuren när hennes far arbetar med mutagenet. Det blir en kraftig brand i labbet, men den lilla flickan räddar försöksdjuren från en hemsk död. I kloakerna börjar mutagenet verka och djuren blir allt mer mänskliga. Splinter, som råttan heter hittar en dag en bok om Ninjutsu som han lär sig, för att i sin tur lära ut till de unga sköldpaddorna.

bild4

Fotklanen, som leds utav Shredder, gör New York en osäker plats att bo på. April O’neil (Megan Fox, Transformers) jobbar som reporter för Channel 6 och kommer under en reserach i kontakt med de fyra sköldpaddorna, som räddar hennes liv. Hon känner genast igen de och berättar för sin fars kompanjon, Eric Sacks (William Fichtner, The Lone Ranger) om hennes upptäckt. Han blir mer än glad och skickar genast ut sina fotsoldater och Shredder för att tillfångata de oskyldiga sköldpaddorna. I deras ådror rinner nämligen mutagenet som Eric trodde försvann i branden. Han behöver detta för ett dåd han ska göra mot staden, då det fungerar som ett botemedel för ett hemskt virus han planerar att sprida på New York’s gator. Han kommer bli hjälte och bli väldigt, väldigt rik. Men sköldpaddorna är inte speciellt intresserad av den idén och tillsammans med miss O’neil och hennes kollega Vern måste de stoppa Sacks onda plan.

bild1

Jag har varit så pepp på den här filmen ända sedan jag fick reda på att den skulle göras. Och under hela produktionen har man kunnat läsa mängder av negativa kommentarer om att de kommer förstöra Turtles. Något jag inte håller med om. Teenage Mutant Ninja Turtles har en mörkare ton än filmerna från tidigt 90-tal och utseendet är annorlunda. De har fått starkare karaktärsdrag och en mer realistisk look. Något jag inte stör mig på, då jag tycker att filmen håller en god 2010-talet-standard vad gäller actionfilm. Humorn har de kvar från de tidigare filmerna, vilket jag tycker kunde tonas ner något mer och låta det vara en mörkare historia om Leo, Raph, Mikey och Donnie.

Sköldpaddorna ser tuffa ut och har spelats in med hjälp av motion-capture teknik, likt Apornas Planet, och jag tycker de har lyckats bra med utseendet och att ge figurerna deras olika karaktärsdrag. Vad jag stör mig allra mest på är hur de gjort Shredder. I de gamla filmerna är han en vanlig man med enkel klädsel och skydd av vassa knivblad. 2014 passade det tydligen bättre med Transformers liknande utseende. Hans kostym är en stor metallskapelse med mängder av knivar och knivkastar vapen. Trots detta är han en väldigt flexibel och smidig fiende för våra skalprydda hjältar.

bild2

3D versionen bjuder på många schyssta 3D effekter. Det blir inte för tramsigt och ”för mycket av det goda”, utan håller en bra balans och blir inte alls överdrivet. Filmen och alla effekter fungerar dock lika bra i vanlig 2D. Det var prat under produktionen om att sköldpaddorna skulle härstamma från rymden och vara någon form av aliens, vilket slopades ganska omgående. Någon måtta får det vara om det ska göras en remake. Det räcker att de ändrat deras ursprung, något jag störde mig på första gången jag såg den på bio. När jag nu sett den igen så stör det mig inte alls, utan jag tycker att det fungerar bra.

Referenser till de gamla filmerna och seriens skapare finns det gott om, och även till annan populärkultur. Bland annat så är författarna till den Ninjutsu bok som Splinter läser skriven av skaparna av Teenage Mutant Ninja Turtles, Laird och Eastman. De har även lyckats få in en sekvens som liknar introt till den tecknade serien från 1987.

Jag tycker den har fått onödigt mycket negativ kritik och bör ses med glimten i ögat och tanken på att den är gjord för 2010-talet och inte som de gjordes under 90-talet. Storyn i övrigt är bra och den håller ett lagom högt tempo. Fightingscenerna är bra koreograferade och skådespelet är bra från alla håll. En bonus är det snygga introt som ger oss en snabb inblick i hur och varför tonårssköldpaddorna blev tränad till att bli just det de är.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Teenage Mutant Ninja Turtles, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-12-20T09:24:18+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 20 december, 2014