Tell ‘Em Steve-Dave Puppet Theatre

Tell ‘Em Steve-Dave Puppet Theatre

tesd 01

Tell ‘Em Steve-Dave är en podcast med Bry, Walt och Q som närmar sig avsnitt 200. Nya avsnitt har släppts så gott som varje vecka i fyra år. Höjdpunkter från avsnitten har nu blivit filmad dockteater som finns att köpa på DVD.

Bryan Johnson och Walter Flanagan är gamla vänner till Kevin Smith. Walt spelade flera olika kunder i Clerks och i Mallrats introducerade Smith karaktärerna Steve-Dave (Bry) och Fanboy (Walt) som sedan skulle återkomma i flera av hans filmer. Deras lilla bidrag i filmerna gick ut på att Steve-Dave slängde ur sig en obekväm sanning och Fanboy engagerat utropade ”Tell ‘em Steve-Dave!”. I verkligheten driver Walt kompisen Smiths serietidningsbutik och Bry har försökt gå samma bana som Smith utan att lyckas. När Bry blev deprimerad övertalade Smith honom att göra en podcast tillsammans med Walt. Brandmannen Brian Quinn (vars kopplingar till Smith jag inte orkar gå in på) kallades in som ljudtekniker och blev snart en del av podcasten.

tesd 04

Som lyssnare kommer man väldigt nära podcastare. Ofta lyssnar man på dem en gång i veckan och de är med en när man cyklar, tvättar, går på toaletten, ska sova, diskar, promenerar, åker buss och när man äter. De blir som vänner. När de säger någonting man inte håller med om får man lust att skriva ett argt mail. När jag lyssnar på Tell ‘Em Steve-Dave, vilket jag gjort i fyra år nu, blir jag ofta förbannad. De är vansinnigt konservativa och tycker att alla som blir upprörda är finkänsliga och politiskt korrekta. Men jag älskar dem ändå. Det är omöjligt att inte smittas av Walts hysteriska skratt. Några gånger har det blivit lyssnarstorm när de till exempel diskuterat ammande mödrar och då undrar trion stillsamt hur någon kunde tro att de menade allvar. Med min syn på amerikaner har jag många gånger svårt för att veta om de skämtar eller inte. Det är knappast orimligt att tre amerikanska män är för dödsstraff till exempel.

tesd 08

Dockteatern har sitt ursprung i Walts ovilja att spela in podcasten framför publik. Han trodde att han skulle känna sig mer avslappnad om han slapp titta på publiken och i stället kunde sitta under ett bord med en docka på handen. Man kan se på You Tube att det inte höll många minuter. I stället blev det ett gäng kreativa unga vuxna som tog på sig att filmatisera valda delar av podcastens digra arkiv med dockor. Det blev ett Kickstarter-projekt som dragit ut väldigt mycket på tiden. Men i slutet av 2013 kunde man äntligen beställa den. De utvalda klippen kretsar kring Walt. Han är den starkaste tredjedelen i Tell ‘Em Steve-Dave och när man ser den här filmen kan man inte tro att han är ointresserad av podcasten egentligen. Han gör den som en tjänst till Bry. Efter fyra år verkar han fortfarande inte riktigt förstå varför folk vill lyssna på deras skitsnack. Han tänker att han måste underhålla och hittar på tävlingar som One True Three och är initiativtagaren till deras reportage från en loppmarknad i avsnitten Makin’ Hay som de fortfarande menar att de har svårt för att överträffa.

tesd 03

Min invändning mot Tell ‘Em Steve-Dave Puppet Theatre är att bilderna inte tillför så mycket. Anekdoten om när de kostymklädda männen besöker Walt och vill ta en titt på hans kabel-TV-box fungerar väldigt bra och blir roligare än det var att bara höra ljudet. Då gör regissören Thorne Winter en riktig dramatisering av berättelsen. Även One True Three är kul att se som det tävlingsprogram Walt en gång beskrev det som. Tävlingen går ut på att en deltagare ska berätta tre personliga anekdoter som de andra inte känner till och de övriga ska lista ut vilken som är sann. En av tävlingsomgångarna som dockifierats är när den alltid lika utsatta Ming Chen gjorde bort sig fullständigt och blev utskälld av Walt som tar sina lekar på stort allvar. Här finns även Walts teori om hur man kan komma tillrätta med pedofili genom att använda dvärgar (i det avsnittet medverkade Kevin Smith), hans raseri mot posten och historien om när han såg Bry förlora sin själ.

tesd 06

Om man inte lyssnatTell ‘Em Steve-Dave kan man börja lyssna på ett best of-avsnitt. Ifall du gillar det kommer du säkert att uppskatta den här DVD:n. Men jag har inte lust att skriva mer nu. Ett nytt avsnitt av TESD (som det kallas) släpptes i dag där Walt hittat på ett nytt inslag: Heard Around The Walter Cooler. Jag är säker på att det är hur kul som helst och måste lyssna omedelbart.

Tell 'Em Steve-Dave Puppet Theatre, reviewed by Mattias Berg on 2014-02-05T18:44:51+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 5 februari, 2014