Terra Nova – Den kompletta serien

Året är 2149 och Jordens dagar är räknade, dess framtid verkar snart vara slut. Istället ligger mänsklighetens hopp i att bygga upp en ny civilisation i forntidens Kritaperiod – 85 miljoner år bakåt i tiden. Följ familjen Shannons äventyr, i en tid då dinosaurierna regerade på Jordens yta, i denna Steven Spielberg-producerade TV-serie från 2011.

I en inte allt för avlägsen framtid är Jordens miljö på gränsen till sammanbrott. Luften är farlig att andas, en strikt familjepolitik begränsar familjer till två barn och livet för de flesta människorna är dystert och utan framtidshopp. Av en slump upptäcker några vetenskapsmän hur man öppnar en portal till 85 miljoner år tillbaka i tiden – mitt i Krita-perioden. Våg efter våg av framstående människor med rätt utbildning och kontakter skickas tillbaka i tiden för att starta en ny civilisation – Terra Nova. Familjen Shannon blir påkomna med ett tredje barn och pappan slängs i fängelse. När mamman, som är en framstående läkare, blir erbjuden att åka till Terra Nova planerar de en vågad kupp och de lyckas få med hela familjen genom portalen och deras nya liv tar sin början 85 miljoner år bakåt i tiden.

Den 13 delar långa första säsongen från 2011 kanske blir den enda som görs. 20th Century Fox har i alla fall bestämt sig för att inte göra fler säsonger och blir det någon fortsättning är det i så fall en budgetvariant gjord för/av något amerikanskt kabelbolag. Men frågan är vem som vill se en lågbudgetvariant av en sån här typ av serie? Nu finns det en internetsida där man kan skapa sitt egna slut på serien om man har den amerikanska utgåvan av DVD-boxen. Exakt vad detta innebär och om den svenska utgåvan också ger tillträde till denna sida vet jag tyvärr inte.

För egen del hade jag hoppats på mycket mer dinosaurier än vad serien ger. Terra Novas antagonister är istället en utbrytargrupp – Sexarna (fult översatt från engelskans Sixers) som är en grupp av tidsresenärer som kom i den sjätte vågen. Det är väl billigare med människor i futuristiska kläder än att animera dinosaurier så att de ser trovärdiga ut. Som det är nu dyker 1-2 arter dinosaurier upp per avsnitt och oftast i små cameos. Det finns många fler svagheter i serien, som klumpigt och övertydligt berättande, fallande kvalité på manusen under säsongen, underlig maktstruktur på Terra Nova med diktatur (om än välvillig), väl tydliga (nästan parodiska) nazi-referenser på en grupp antagonister, faktafel som att en komodovaran benämns som hemmahörande i Krita-perioden trots att den endast är 4 miljoner år gammal som art, begränsat med biroller vilket gör att det är lätt att förstå vem som är spion, och så vidare…

En av seriens styrkor är istället de starka kvinnorna i serien. Terra Novas second in command är en stark kvinna, Sexarnas ledare är en kvinna och familjen Shannon har en driftig. smart mamma. Sedan har manusförfattarna lyckats slänga ut ett gäng krokar som fångade mig tillräckligt för att följa serien säsongen ut. Nu lär det ju inte komma en fortsättning och jag känner att slutet hade fungerat som ett tillfredsställande avslut, om det inte varit för det mysterium som avslöjas under sista minuterna av serien. Detta är tillräckligt störande/intressant/irriterande för att jag skulle vilja veta vad seriens ansvariga hade för tankar och planer för serien.

Gillar du lite cheesy sci-fi med dinosaurier och pang pang, med familjedrama inslängt i mixen ska du absolut se Terra Nova.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Terra Nova - Den kompletta serien, reviewed by Roney Lundell on 2012-12-20T07:00:33+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 20 december, 2012