The 100 – Säsong 1

the100_0När jag ser serien The 100 tänker jag att det är en blandning av After Earth, The Hunger Games och Beverly Hills 90210, fast betydligt blodigare. Det är en TV-serie som försöker med konststycket att flirta med både sci-fi-publiken och tonårspubliken samtidigt som det inte är helt barnvänligt. Inte en helt enkel balansakt.the100_6Jorden har övergivits på grund av kärnvapenkrig och strålning. Arken (The Ark) är mänsklighetens sista utpost och består av ett antal rymdstationer som satts ihop i omloppsbana kring jorden. Många nationaliteter ska representeras på stationen, men det märks inte i ensemblesammansättningen. Det har gått 97 år sedan Arken blev mänsklighetens hem och många generationer har aldrig satt sin fot utanför rymdstationens väggar. Allt är inte bra på stationen dock. Luftgenereringen på Arken är i dåligt skick och snart kommer luften inte räcka för att alla ska kunna överleva. I ett desperat försök att dels minska folkmängden på stationen och dels för att undersöka om det går att leva på ytan skickas 100 unga fångar till jordens yta på vinst och förlust. Går det att överleva där nere?Earth SkillsTanken ens att släppa loss 100 kriminella ut i vildmarken verkar inte direkt genomtänkt och det visar sig snabbt att regler inte är ungdomarnas forté. Det som uppstår är en blandning av Hunger Games och Flugornas herre i kombination med att de måste undersöka sina omgivningar och överleva. Jorden de landat på är inte den som deras förfäder lämnade. Det finns muterade djur, självlysande fjärilar och blommor och någon form av mänskligt liv. Frågan är vem som har ihjäl dem först? Den egna gruppen eller det som finns på jordytan?The100_4Berättelsen i The 100 varvas mellan vad som sker på ytan och vad som sker uppe på Arken. På Arken följer man de 100 livstecken från armband som alla fångarna har. Allt för att säkerställa att det går att överleva på ytan. När ungdomarna revolterar och sliter av sig armbanden ökar oron på arken eftersom det inte finns något sätt att kommunicera med ytan. Maktkampen uppe på Arken mellan Marcus Kane (Henry Ian Cusick) och Thelonius Jaha (Isaiah Washington) kan få förödande konsekvenser för mänskligheten. Kane vill döda en del av befolkningen så att de övriga har en chans att överleva medan Jaha vill vrida och vända på allt till alla möjligheter tömts ut. I mitten av maktkampen finns forskaren Abby (Paige Turco) som hoppas att hennes experiment med de 100 faller väl ut och då kan alla räddas.The 100På marken pågår en annan maktkamp. Clarke (Eliza Taylor) som är Abbys dotter försöker styra upp så att de ska överleva på ytan. Det ska finnas en gammal underjordisk bunker i ett närliggande berg där det kanske finns förnödenheter. Bellamy (Bobby Morley) däremot revolterar och proklamerar anarki med orden ”inga regler” fast jag bestämmer. Bellamy tycker Clarke kan kila iväg till berget och komma tillbaka med förnödenheterna. Vem är du att bestämma liksom? Läget är väldigt instabilt och ett antal av de hundra dödas på grund av inre strider i gruppen.the100_3The 100 är en blandning av drama och överlevnadsberättelse och precis när jag tänker kategorisera den som Beverly Hills händer det något överraskande våldsamt och oväntat. Serien är ojämn där det är stor skillnad mellan dal och topp. Det är lite romans, det är våldsamt, det är lite sci-fi för att sedan gå över i postapokalyps, för att vara lite tonårsomoget till att vara vuxet, serien vandrar in och ut ur diverse genres och åldersgrupper vilket gör den svårplacerad. De tretton avsnitten är designade med cliffhangers så att du vill återkomma och se nästa avsnitt. Rekommendationen är att inte analysera för djupt utan snarare att det ska vara lagom dussinunderhållning. För det finns inte mycket till konsekvenstänk med avseende på psykologisk hälsa och välmående när karaktärerna mördar eller mördas. Det skulle gå att göra en betydligt mörkare variant av serien med tanke på de handlingar karaktärerna utför och hade det gjorts med eftertanke kunde det blivit en läskigt bra serie. Utan tvekan en missad möjlighet från manusförfattarnas sida.The100_2När allt kommer omkring är The 100 en magrare variant av The Hunger Games. Det är mindre budget, mindre spänning, mindre genomtänkt manus men samtidigt 13 avsnitt lång. Målpubliken skulle jag tro är den samma som för Hunger Games, men jag är inte helt övertygad om den moraliska kompass som presenteras i serien och om jag skulle vilja sätta någon i yngre tonåren framför serien.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
The 100 - Säsong 1, reviewed by Mats Lundberg on 2015-02-08T08:41:05+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 8 februari, 2015